Milieucommissies van politieke partijen willen dat er een variabele wegenbelasting komt. Volgens de plannen wordt de wegenbelasting afhankelijk van het aantal kilometers dat iemand rijdt en van de uitstoot van de auto.
Kilometerheffing: het is een van de lastigste onderwerpen bij de kabinetsformatie. Het rekeningrijden staat al ruim twintig jaar op de politieke agenda. Maar van de daadwerkelijke invoering kwam het maar niet. 'We hebben veel kansen gemist', aldus Tineke Netelenbos, die van 1998 tot 2002 minister van Verkeer en Waterstaat was, in Radio EenVandaag.
Volgens Netelenbos wordt er nu veel te ingewikkeld gedaan over het onderwerp: 'De accijns moet verhoogd worden op benzine'.
Netelenbos probeerde destijds tolpoorten in te voeren. Ze kreeg veel tegenstand, niet alleen in de politiek, maar ook van werkgeversorganisatie VNO-NCW, de ANWB en De Telegraaf. Het leverde haar de bijnaam 'Tineke Tolpoort' op. '
Als je aan de auto komt, kom je aan de ziel van heel veel mensen', verklaart ze de ophef.
Het rekeningrijden stond in het regeerakkoord, maar toch lukte het Netelenbos niet om het in te voeren.
In Radio EenVandaag blikt ze terug op haar periode als minister van Verkeer en Waterstaat en de worsteling met het ingewikkelde dossier rekeningrijden.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.