De grootste ergernis van Nederlanders in hun contact met de overheid is het gebrek aan deskundigheid van ambtenaren. Dat concludeert Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman, uit zijn peiling onder ruim 500 Nederlanders.

51 procent van de ondervraagden vindt dat ambtenaren niet deskundig genoeg lijken om problemen op te lossen. Het is de meest gehoorde klacht in de peiling. Daarnaast weten burgers vaak niet waar ze aan toe zijn en duurt het lang voordat er op hun vraag gereageerd wordt.

 

Dat ligt niet aan de ambtenaren, vindt Jean Debie, voorzitter van het Ambtenarencentrum. “Het grootste probleem is dat er steeds meer regels bij komen.” 

Het Ambtenarencentrum vertegenwoordigt ambtenaren door heel Nederland. Volgens Debie is de toenemende regeldruk de oorzaak dat ambtenaren ondeskundig lijken. De Tweede Kamer maakt het ambtenaren lastig omdat zij de wetgeving elk jaar verandert. 

Het gaat dan niet om regels omtrent het aanvragen van een nieuw paspoort, maar eerder over het aanvragen van bouwvergunningen. “Al die nieuwe regels elk jaar, dat zorgt voor onduidelijkheid onder ambtenaren”, zegt Debie.

In EenVandaag een gesprek met Debie over de kritiek op en problemen van ambtenaren. Daarnaast Maarten ter Horst, hij is betrokken ambtenaar bij de gemeente Haarlemmermeer. Volgens Maarten ligt het niet per se aan al die nieuwe regels, maar aan de ambtenaar zelf. Die moet de rek in de regels vinden, om de burger zo goed mogelijk te helpen. “Doelmatigheid gaat boven rechtmatigheid”.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.