Nederland verzet zich tegen voorstellen van de Europese Commissie om herhaling van het dieselschandaal rond Volkswagen te voorkomen. Die beschuldiging uiten de Brusselse milieu-organisatie Transport & Environment en Kathleen van Brempt, voorzitter van de speciale onderzoekscommissie naar Dieselgate van het Europarlement, tegenover EenVandaag.
In het voorstel wil de Europese Commissie zichzelf meer bevoegdheden geven om auto’s van de weg te halen en lidstaten te controleren. Ook wil Brussel de directe financiële banden tussen autofabrikanten en keurings- en testinstituten verbreken.
Met de plannen wil de Europese Commissie de autoindustrie in het gareel krijgen en ook lidstaten dwingen tot scherpere controles en toezicht. Nu is het zo dat autofabrikanten zelf kunnen kiezen in welk land en bij welk instituut ze hun auto laten keuren.
- Lees de longread: 'In 2012 viel het woord gesjoemel al'
Wordt een auto in één lidstaat goedgekeurd dan wordt hij meteen in de hele EU op de weg toegelaten. Maar als een auto moet worden terug geroepen dan zijn andere landen ook afhankelijk van het land waar een auto is goedgekeurd. Zo kon Nederland op eigen houtje geen Volkswagens van de weg halen, omdat Duitsland de sjoemeldiesels had goedgekeurd.
Meer toezicht
Brussel wil nu zelf meer toezicht gaan houden op de instanties in de lidstaten die de auto’s toelaten. Ook wil de Europese Commissie dat deze ‘typegoedkeuringsautoriteiten’ - in Nederland de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) - elkaar gaan controleren. Maar volgens Transport & Environment zien lidstaten, waaronder Nederland, in de plannen een bedreiging.
“Nederland is tegen alle verbeteringen”, zegt directeur Jos Dings van Transport & Environment. Het keuren van auto’s is volgens hem een lucratieve business, die de RDW niet wil kwijtraken. “Je zou zeggen dat de RDW ergens bang voor is”, aldus Dings. “Ik snap niet waarom ze er tegen zijn.”
Aanpassingen hard nodig
Volgens Transport & Environment zijn de aanpassingen die de Commissie voorstelt hard nodig, omdat het systeem nu niet werkt. Zo is de financiële afhankelijkheid van de test- en keuringsinstanties van de autoindustrie te groot, waardoor ze niet hard durven op te treden, stelt Dings. “Als Nederland als enige jongetje keihard gaat optreden, kan de RDW fluiten naar typegoedkeuringen. Dat kosten centen. Dat is een systeemfout. De concurrentie tussen instanties moet er uit, anders krijg je een race to the bottom.”
Ook Kathleen van Brempt, voorzitter van de speciale commissie van het Europarlement die onderzoek doet naar Dieselgate, bevestigt dat Nederland zich verzet. Ze vindt dat in het licht van het Volkswagen-schandaal onbegrijpelijk. “Als je aan kiezers moet verantwoorden dat je geen strenge typegoedkeuring wil… Ik krijg dat niet uitgelegd. Dat moet de bevoegde minister in Nederland maar eens proberen.”
Een jaar na het losbarsten van Dieselgate komen er steeds meer aanwijzingen bij dat ook andere autofabrikanten de hand lichten met de regels. Transport & Environment publiceerde deze week een rapport op basis van metingen van de uitstoot van 230 nieuwe diesels.
Conclusie: uitgerekend de diesels uit het Volkswagen-concern zijn het schoonst. Zo overschrijden de VW’s ‘slechts’ twee keer de norm. Álle andere merken zijn viezer. Fiat en Suzuki spannen de kroon met een overschrijding van liefst vijftien keer de norm. Van de vijftig meest vervuilende nieuwe diesels liet de Nederlandse RDW er vijf toe op de weg.
In EenVandaag interviews met directeur Jos Dings van Transport & Environment en de Belgische Kathleen van Brempt, voorzitter van de speciale onderzoekscommissie van het Europarlement dat Dieselgate onderzoekt.
D66 in de Tweede Kamer wil opheldering van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en stelt Kamervragen.
Download
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.