T-Mobile moet een klant bijna 1.100 euro terugbetalen, omdat de gratis iPhone die hem beloofd was, toch niet gratis bleek. De rechtszaak was aangespannen door belangenclub Consumentenclaim. Die club zegt inmiddels 70.000 mensen te vertegenwoordigen die eenzelfde soort abonnement hebben afgesloten in de afgelopen jaren. Dreigt er een miljoenenstrop voor de verschillende telecomproviders?
De T-Mobile-klant klant had een veelgebruikt abonnement afgesloten met een relatief hoog maandbedrag, maar zonder direct aankoopbedrag voor de telefoon. In 2016 bepaalde de Hoge Raad al dat de telecomproviders bij deze abonnementen de telefoon niet als gratis mogen adverteren en dat het maandelijkse afschrijfbedrag van de telefoon expliciet vermeld moet worden. In het geval dat dit door de provider niet wordt vermeldt is het contract nietig, stelt de rechter.
Krijg half Nederland geld terug?
Stef Smit, directeur van Consumentenclaim, stelt dat inmiddels al 70.000 mensen zich al bij de belangenclub hebben gemaild voor eenzelfde vergoeding. Hoeveel Nederlanders aanspraak maken op zo'n schikking is onduidelijk, al schat Smit dat aantal op ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking. Smit is blij met de uitspraak van de rechter: "Het is de bedoeling dat zo'n straf een afschrikwekkend effect heeft. Ik denk dat een volledige vergoeding van de telefoon wel afschrikkend werkt voor de providers."
Overdreven
Het lijkt Charlotte Pavillon, hoogleraar Consumentenrecht aan de RUG, wat overdreven als ook al deze mensen een verzoek tot zo'n schikking gaan doen. "Ik denk dat er veel mensen zijn die heel goed begrepen dat die hoge abonnementskosten betekenden dat je daarmee je telefoon betaalde en dat die dus helemaal niet gratis is. Die mensen voelen zich niet bedonderd, maar zijn wel geinteresseerd om wat geld te ontvangen."
Pavillon stelt: "Afschrikwekkende sancties zijn nodig om hun preventieve werking, maar het recht stelt ook dat sancties evenredig moeten zijn. De bescherming van de consument gaat hier heel ver en ik vraag me af of dit de meest passende sanctie is."
Kan jij ook geld terugkrijgen? De uitspraak van de Hoge Raad gaat over alle grote telecomproviders die 'gratis' toestellen verkochten bij abonnementen die in 2013 of later afliepen. Wanneer je in deze periode een dergelijk telefoonabonnement hebt gehad en je daar het contract van kan overleggen, dan kom je mogelijk ook in aanmerking voor een schadevergoeding. Zo'n vergoeding kan je individueel proberen af te dwingen, of door je aan te sluiten bij de collectieve actie van Consumentenclaim of de Consumentenbond.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.