De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor bezitters van Volkswagens met sjoemelsoftware die al terug zijn geweest naar de dealer. Aanleiding daarvoor is de reportage die EenVandaag in september uitzond over problemen met de terugroepactie voor sjoemeldiesels

Daarin lieten we zien dat auto’s met een 1.2 TDI-motor na de software update soms in storing raken. In een aantal gevallen doen de auto’s niks meer en kunnen pas weer aan de praat worden gebracht na het volledig vervangen van de motorcomputer. 

Volkswagen roept wereldwijd elf miljoen auto’s terug naar de werkplaats. Aanleiding is het dieselschandaal dat vorig jaar losbarstte toen bleek dat de autofabrikant auto’s had uitgerust met sjoemelsoftware. Door die software stoten de auto’s in de praktijk veel meer uit dan in de test in het laboratorium. In Nederland moeten zo’n 180.000 auto’s terug naar de dealer. Bij de 1.2 liter diesels levert dat in sommige gevallen problemen op.

EenVandaag sprak een eigenaar van een Polo die het na de update begaf. Uiteindelijk moest het zogeheten motorregelapparaat worden vervangen. Uit navraag bij diverse Volkswagen-dealers blijkt dat auto’s bij de update vaker in een storing raken. “Het zou niet voor mogen komen, maar het komt toch voor”, aldus een dealer. Ook importeur Pon bevestigde de problemen.

De Consumentenbond roept nu bezitters van Volkswagens die al naar de dealer zijn geweest op zich te melden. Ook EenVandaag blijft nieuwsgierig naar ervaringen van eigenaren van ‘sjoemeldiesels’. Mailen kan naar jan.salden@eenvandaag.nl.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.