Voor sommige leerlingen is het lastig om nu de hele dag thuis te zijn en huiswerk te maken. Dat geldt ook voor de leerlingen in het speciaal onderwijs. Daarom opent het Vierbeek College de deuren voor kinderen die dat nodig hebben.

Normaal zitten er tien leerlingen in de klas, vandaag zijn dat er maar drie. "Het voelt gek om gewoon les te geven, maar het is wel heel fijn om de leerlingen te zien", zegt Kamiel Theunissen, docent op het Vierbeek College.

'Structuur en regelmaat hard nodig'

De school voor voortgezet speciaal onderwijs in Oosterbeek geeft sinds deze week niet alleen les aan kinderen waarvan de ouders een vitale functie hebben. Ze vangen ook leerlingen op die thuis in een lastige situatie zitten en voor wie het beter is dat ze naar school komen.

"Wat je merkt is dat onze leerlingen die structuur en regelmaat heel hard nodig hebben. Ieder kind heeft dat en die groep die wij op school hebben misschien nog meer", vertelt Wim van Schaik, directeur van de school. "Als die regelmaat wegvalt kan dat tot onrust en problemen leiden."

Passen en meten

Het zijn geen lessen zoals Kamiel ze normaal geeft. "Leerlingen zijn hier om het huiswerk te maken en ik help ze daarbij."

"Maar met die 1,5 meter afstand is het passen en meten", vertelt hij. "Het is soms moeilijk om te helpen waar het nodig is." Bovendien zijn de groepen veel kleiner dan hij gewend is.

Lees ook

Eigen lokaal met eigen meesters en juffen

Quintin (13) zit vandaag bij Kamiel in de les en werkt aan zijn huiswerk. "Ik ben nu bezig met de rekensommen", vertelt hij. Quintin woont met andere jongeren op een woongroep en gaat normaal elk weekend naar huis, maar vanwege de corona-maatregelen kan dat nu niet meer. "Iedereen is nu een beetje gespannen en druk, dan weten ze niet goed wat ze moeten doen. Ik ga dan maar naar mijn kamer om rust te zoeken."

Hij is blij dat hij nu toch af en toe naar school kan om daar zijn huiswerk te maken. "Je kunt weer je eigen lokaal zien en gewoon met meesters en juffen praten. Ook kun je nu je huiswerk op je eigen plekje maken, dat is heel erg fijn."

Onhandelbare en soms ook onveilige situatie

Zoals Quintin zijn er meer leerlingen die doordeweeks niet thuis, maar in een woongroep wonen. "We hoorden van de begeleiders van de groepen dat ze de dagen goed doorkomen, maar dat ze onvoldoende toekwamen aan het begeleiden van het huiswerk. Dus nu hebben we per dag drie groepen waarbij we huiswerkbegeleiding aan bieden aan groepjes van twee of drie leerlingen", zegt directeur Van Schaik.

Maar ook leerlingen die thuis wonen, zijn welkom. "We zien dat sommige leerlingen thuis brutaal worden, geen zin hebben om huiswerk te maken, niet luisteren en dan ontstaat een onhandelbare en soms ook onveilige situatie."

Vraag voor noodopvang zal toenemen

Docenten konden zelf aangeven of ze in deze periode voor de klas wilden staan. "En we konden uitkiezen, dus dat is hartstikke mooi. Ze zijn hartstikke gemotiveerd om op hun manier hun bijdrage te leveren", zegt Van Schaik. Ook docent Kamiel twijfelde geen moment: "Deze leerlingen zonder onderwijs zie ik niet zitten, het is gewoon mijn plicht en die doe ik met alle liefde."

Tot 28 april gaat het reguliere onderwijs niet door, of de scholen daarna wel weer open gaan wordt rond 21 april bekend gemaakt. "Ik verwacht ook dat de vraag voor de noodopvang toe zal nemen. Ik denk dat los van de vitale beroepen er ouders zijn die zich gaan melden: het wordt thuis dermate lastig, mag mijn kind naar school? En daar zullen wij positief antwoord op geven", zegt Van Schaik.

audio-play
Bekijk hier de tv-reportage over dit onderwerp.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.