Anderhalf miljoen dollar, en dan krijg je: een kunstwerk dat zichzelf voor je ogenvernietigt. Dat is wat er gebeurde toen het werk 'Het meisje met de ballon' van de mysterieuze kunstenaar Bansky verkocht werd bij een veiling in Londen.
Wellicht haalde Banksy inspiratie bij de Nederlandse kunstenaar Rob Ruimers. Hij haalde in 2013 iets soortgelijks uit.
Begrafenis voor de kunst
Ruimers organiseerde destijds een zogenaamde 'Sculpture Requiem'. Verschillende sculpturen van Ruimers' hand dreigden van drie meter hoog op de grond kapot te vallen, als ze niet werden verkocht tijdens een speciaal georganiseerde veiling. In dat geval was de kunst dus 'te redden', een geluk dat de Banksy-koper niet had.
De Sculpture Requiem werd gehouden inclusief speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde klassieke muziek, een condoleanceregister voor bezoekers om te tekenen en koffie en cake na afloop.
Verantwoordelijkheid voor beelden
"Wat er bij die veiling allemaal gebeurde was bizar", vertelt Ruimers. "Mensen boden tegen elkaar op bij kleine beelden, waarbij ze tweemaal over de cataloguswaarde gingen." Bij andere kunstwerken ging het juist heel anders. "Grotere beelden gingen ineens weg voor slechts drie tientjes."
Maar: het hoofddoel werd bereikt."Mensen voelden zich min of meer verantwoordelijk voor het behoud van de beelden." Er vielen er uiteindelijk slechts twee kapot. Ruim twintig beelden werden gered en bleven voortbestaan.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.