In 2005 vond er in Myanmar een grote verandering plaats: het land veranderde van hoofdstad. Nu staat Indonesië zo'n verandering te wachten. Uit het voorbeeld van Myanmar blijkt wel dat dat lastige situaties kan opleveren.

De junta in Myanmar vond het destijds nodig om Rangoon de status van hoofdstad te ontnemen. Alle ambtenaren en het parlement werden verplaatst naar een plek die nog niet bestond: Naypyidaw, 600 kilometer van Rangoon vandaan.

Geen pleinen, wel brede wegen

De stad werd ingericht om eventuele protesten tegen te gaan: Naypyidaw kreeg geen pleinen, maar wel brede wegen. Zo kregen tanks of politiewagens alle ruimte om protesten de kop in te drukken.

De overgang ging niet vanzelf. Ambtenaren moesten zich in de stad vestigen, maar de angst bestond dat zij dat niet zagen zitten. Journalist Minka Nijhuis bezocht de stad destijds. "De bussen reden op vrijdag niet terug naar de oude hoofdstad, uit angst dat ambtenaren zouden vluchten", vertelt ze.

Van Jakarta naar Borneo

Een nieuwe hoofdstad kan voor de zittende regering dus een goed idee zijn, maar het parlement en de ambtenaren moeten wel meewerken. Voor Indonesië wordt dat nog een opgave. President Widodo wil hoofdstad Jakarta in 2024 laten vervangen door een nieuwe stad op Borneo. De reden: Jakarta wordt geteisterd door een slechte luchtkwaliteit. Ook overstroomt de stad vaak.

Wellicht kan het land iets leren van Myanmar. "Inmiddels is het iets levendiger in Naypyidaw, dat wel", vertelt Nijhuis. "Maar dat is dan wel 14 jaar na het verplaatsen van de hoofdstad." Indonesië lijkt dus geduld nodig te hebben bij de ontplooiing van een nieuwe hoofdstad.

Myanmar is inmiddels opener dan in 2005, hoofdstad Naypyidaw is nu dan ook voor toeristen te bezoeken. Reiziger Patrick Boone geeft in deze video een inkijkje in de hoofdstad.

'Je verliest er de realiteit'

Ondanks dat mensen langzaam zijn gewend, bestaan er nog wel allerlei verhalen over de stad. "De snelweg naar Naypyidaw wordt inmiddels de weg des doods genoemd. Mensen denken dat de stad vervloekt is. Dat komt door een constructiefout in de weg. Je verliest er nogal snel de macht over het stuur", vertelt Nijhuis.

In het algemeen blijft de stad op afstand van de rest van het land. "Je verliest in de nieuwe stad in Myanmar vrij snel de aansluiting met het echte leven. Je leeft zo in een bubbel met elkaar, dat je de realiteit van de straat er totaal niet meekrijgt."

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.