Vorig jaar vielen er voor het eerst meer doden op de fiets dan in de auto. Voor Veilig Verkeer Nederland extra reden om aandacht te vragen voor het verkeersexamen, waar deze week bijna elke basisschool in Nederland aan meedoet.
Voor zo'n 200 duizend basisschoolleerlingen is vandaag het moment van de waarheid aangebroken. En nee, dan hebben we het niet over de Cito-toets. Gehesen in een oranje hesje start er om de 50 seconden een leerling uit groep 7/8 om te beginnen aan de officiële, 5 kilometer lange route van het verkeersexamen.
Grote behoefte aan examens
Op verschillende punten langs de route controleren vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland of de kinderen goed kijken, richting aangeven en zich aan alle andere verkeersregels houden.
Volgens Veilig Verkeer Nederland geldt voor kinderen dat verkeersinzicht in de praktijk opdoen veel belangrijker is dan alleen de regels kennen. "Het is belangrijk om jonge kinderen dit al heel vroeg bij te brengen. We hebben nu 87 keer dit examen gedaan en we zien dat er jaar op jaar een toename is in het aantal verkeersexamens dat wordt gedaan. Er is dus ook een grote behoefte aan", zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland.
'Je maakt jezelf doof en blind'
Dit jaar mag dan alweer de 87ste editie van het verkeersexamen zijn, toch is er de afgelopen jaren veel veranderd. Zo gaat het niet langer alleen meer over het kennen van de regels en verkeersborden, maar is er ook veel aandacht voor de risico's van afleiding in het verkeer: van mobiele telefoons tot koptelefoons.
"Je aandacht verplaatst zich naar het kleine scherm. Je hebt je ogen naar beneden. Je hebt een koptelefoon bij je. Daar zit ook een vraag over in het examen. Je maakt jezelf doof en blind. Dat bewustzijn proberen we bij te brengen", vertelt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. Maar ook de opkomst van de elektrische auto's heeft consequenties voor het verkeersexamen. "Daar moeten we allemaal aan wennen, dat er ineens een auto naast je kan staan zonder dat je het hoort. Dat betekent dat je veel meer je omgeving moet scannen."
Lees ook
Fietsers kwetsbaar
De afgelopen jaren zijn er vooral veel zorgen over de verkeersveiligheid van fietsers. In 2017 kwamen er meer fietsers dan automobilisten en inzittenden in het verkeer om. Afgelopen jaar verongelukten 206 fietsers en dat waren er 17 meer dan in 2016. Dit terwijl het aantal verkeersdoden in de auto juist terugliep van 231 naar 201.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.