Het beeld van een VR-bril is al bijna niet meer van echt te onderscheiden. Maar het geluid, dat loopt nog een beetje achter. Daarom financiert VR-producent Oculus het onderzoek van akoesticus Maarten Hornikx van de TU Eindhoven. Hij wil de drager van de bril het gevoel geven ëcht in de vertoonde virtuele ruimte te zijn. Daarom is hij op zoek naar het perfecte VR-geluid.
Voor Hornikx betekent dat geluid dat het dichtst bij de realiteit komt. "Het moet niet van echt te onderscheiden zijn. Je hoort het in 3D en weet zo precies waar het vandaan komt. Of het voor, achter of naast je gebeurt." Het is VR producent Oculus zelf nog niet gelukt om dat perfecte geluid te krijgen. Vandaar dat de producent van een van de bekendste VR-brillen, de Oculus Rift, graag geld investeert in het onderzoek van de Nederlandse akoesticus.
Toepassing voor blinden
Maarten Hornikx richt zich in zijn onderzoek vooral op een toepassing voor blinden. "Ik focus me op echolocalisatie. Blinden nemen hun omgeving waar door de reflectie van klikgeluiden die ze zelf maken. Nu moeten ze dat meteen op straat oefenen. Ik wil het mogelijk maken dat ze dit in virtual reality kunnen oefenen zodat ze later veilig de straat op kunnen."
Dit test de onderzoeker in een kantoorruimte waarin hij precies alle afmetingen en de akoestische eigenschappen van alle materialen en voorwerpen in die ruimte weet. Daar doet hij verschillende akoestische testen en de meetgegevens gebruikt hij om het geluid van de bril zo echt, zo 3D mogelijk, na te maken. "Ik ga dan eerst nog testen of getrainde blinden verschil horen tussen een echte buitensituatie en mijn testlocatie. Het kan pas in de praktijk gebruikt worden als het niet van echt te onderscheiden is."
Vooraf geluid testen in de bouw
De akoesticus ziet ook toepassingen voor de bouw. "Je kunt een architect bijvoorbeeld al voordat de bouw begint laten horen hoe bepaalde ruimtes gaan klinken. Zo voorkom je ruimtes met een vervelende echo. Of je kunt van te voren testen hoe goed een bepaalde geluidswal het geluid van een nieuwe snelweg tegen zal houden." Volgens de Eindhovense onderzoeker hoeven we niet lang te wachten totdat we zijn 3D-geluid kunnen gebruiken. "Ik denk dat mijn blindentoepassing over 3 jaar gebruikt wordt en over 5 jaar zal het ook normaal zijn in de bouw." Tot die tijd is het vooral wegdromen bij de prachtige beelden van de VR-bril. Het geluid moet je er dan zelf nog bij denken.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.