TomTom gaat kaarten leveren voor de iPhones en iPads van Apple. Het is een opsteker voor de Nederlandse maker van navigatiekastjes. De inkomsten van navigatieapparatuur staan onder druk omdat consumenten steeds meer gebruik maken van de gratis kaarten op hun telefoon.
In een jaar tijd verloor TomTom veertig procent van zijn waarde.
Om de daling van de verkoop van de traditionele navigatiekastjes tegen te gaan zet TomTom in op navigatie in auto's en op smartphones. Het bedrijf kocht een paar jaar geleden kaartenmaker TeleAtlas gekocht en kan kaarten aan bedrijven als Apple en Samsung leveren.
TomTom is dus aan het transformeren van een leverancier van hardware- (de navigatiekastjes) naar softwareleverancier (de kaarten). Er wordt naarstig gezocht naar nieuwe producten die de daling van de verkoop (en daarmee de winst en omzet) van traditionele navigatiekastjes compenseert. Beleggers zijn er echter nog niet van overtuigd dat het bedrijf te redden is.
EenVandaag gaat mee op pad met de kaartenmakers van TomTom: hoe wordt Nederland letterlijk in kaart gebracht
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.