De officiële opening is over een jaar, maar wie van winkelen houdt kan nu al terecht in de 'Mall of The Netherlands' in Leidschendam. De vraag is of zo'n mega-winkelcentrum de redding voor winkeliers is of juist de nekslag.
Het wordt het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. Een vloeroppervlakte van 117.00 vierkante meter, 280 winkels, 4000 gratis parkeerplaatsen en de potentiële werkplek van 700 mensen. Kosten: 600 miljoen euro. De oprichters denken met hun formule de online shopper te verleiden tot een echt bezoek. "We denken dat we iets neerzetten waar de consument behoefte aan heeft."
'Belevenis van een pretpark'
Bart van Twillert en Teun Koek van Unibail Rodamco Westfield geven een rondleiding op de plek waar straks het mega-winkelcentrum wordt voltooid. "Hier hoort de beleving van een pretpark bij, meer dan alleen een plek om te winkelen." Zo kunnen bezoekers een film kijken in één van de tien bioscoopzalen, hebben ze keuze uit eten bij 45 eetgelegenheden, een verse markt bezoeken of een Virtual Reality-ervaring opdoen.
"We willen ook dat je stressvrij kunt winkelen", zegt Van Twillert. "Vroeger kon je bij een V&D niet eens een toilet vinden, moest je zoeken ergens driehoog achter. Kijk dit eens." Hij laat de luxe in hout opgetrokken toiletvoorzieningen zien, die een verschoonruimte heeft met magnetron. Mensen moeten zich hier een hele dag kunnen vermaken en het winkelaanbod moet gevarieerder dan in de doorsnee winkelstraten: "Het is onze ambitie om de retail opnieuw groot te maken."
Kans van slagen
Veel middenstanders zijn bang voor nóg een concurrent, in tijden dat webshops al duizenden van hun klanten bedienen. Retaildeskundige Kitty Koelemeijer: "Ze hebben het voor een deel wel zelf laten gebeuren. Ze hebben te veel vertrouwd op de vaste klantenkring, hadden een pand in beheer en dachten: het zal mijn tijd wel duren." Koelemeijer verwacht ook niet dat grote winkelgebieden verdwijnen. "Al zitten daar veel van dezelfde ketens. Er is juist behoefte aan kleinere, meer innovatieve initiatieven. De winkelstraten hebben dat laten liggen."
De grootschalige aanpak van Leidschendam vindt ze kansrijk. "Met restaurants en bioscopen erbij wordt winkelen meer recreatie. En er zijn nog genoeg producten die mensen niet online willen kopen, omdat ze ze willen zien en aanraken. Verder zijn zaken als bereikbaarheid ook belangrijk. Wat dat betreft ligt deze mall gunstig."
Kijken, niet kopen?
Maar of klanten blijven komen als de nieuwigheid eraf is, is de vraag. "Nu is 'groot en nieuw' natuurlijk aantrekkelijk, maar ze zullen veel moeite moeten doen om het levend te houden en op de klant in blijven spelen. En er gaat ergens anders ook iets vanaf. Winkels of winkelcentra in de omgeving gaan dit merken en er zullen vast zaken kopje onder gaan", zegt Koelemeijer.
Of de consument in het nieuwe winkelcentrum ook meer gaat kópen naast kijken, eten en keuren moeten we nog even afwachten. Voorlopig moet de bezoeker het doen met eenderde van het winkelaanbod, de officiële opening is gepland over een jaar.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.