Een verbod op tabak bij tankstations en supermarkten moet mensen stimuleren om gezonder te leven. Maar volgens Lilianne Ploumen is het niet altijd even makkelijk om gezonde keuzes te maken, vooral in de supermarkt.

De oud-minister zei gisteravond in het tv-programma Op1 dat het voor mensen met weinig geld al lastig genoeg is. "Cola is vaker in de aanbieding dan boerenkool", vulde ze daarop aan. Maar in hoeverre klopt haar bewering?

Hoge marge op groente en fruit

Door het gebrek aan cijfers over de verkoop van boerenkool en cola, valt dit lastig te onderzoeken. Maar als de uitspraak breder wordt getrokken op alle groenten, lijkt zich juist een hele andere tendens voor te doen.

Zo legt retaildeskundige Paul Moers uit dat Coca-Cola weliswaar vaak in de aanbieding is, maar groenten hierin toch het voortouw nemen. "Je komt bij de meeste supermarkten binnen bij de groente- en fruitafdeling en dan is het heel handig om die mensen gelijk te verleiden met een prachtige aanbieding. Er zijn con-ti-nu aanbiedingen binnen deze sector." Dat heeft te maken met de marge op groente- en fruitproducten, zo legt de retaildeskundige uit. "Deze is vaak vele maten hoger, dus een supermarkt wil liever dat een klant versproducten koopt."

Wereldbekend merk

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Universiteit ziet dat bij groenten één grote speler ontbreekt, die bij cola duidelijk wel aanwezig is. "Coca-Cola is een wereldbekend merk en bewaakt zijn marktpositie heel goed, terwijl groenten enorm divers zijn en geen merknamen kennen. Er is dus sprake van een heel ander promotiespel en die afspraken komen op een hele andere manier tot stand."

Zowel voor de boerenkool als voor cola wordt een promotiekalender ingepland: wanneer gaat wat in de aanbieding? Het verschil tussen beide producten is dat bij Coca-Cola een producent nauw is betrokken bij dit proces. "Een merkartikelenfabrikant maakt afspraken met supermarkten en ondersteunt die acties vaak met radio, tv en online-artikelen. Maar met groenten heb je met een veel meer gefragmenteerde sector te maken", aldus de hoogleraar.

Lees ook

Appels met peren vergelijken

Retaildeskundige Paul Moers is daarentegen wel bang dat die "eindeloze aanbiedingen" een ander negatief effect zullen hebben. "We behoren tot de allergoedkoopste, op Polen en Portugal na. Als we die kortingen blijven geven, zullen die prijzen onder druk blijven staan. Is dat nou goed voor de keten en voor de boeren? Maar één ding is zeker, de consument blijft er wel op vooruitgaan."

Daarmee is nog niet het laatste woord gezegd. Zo worden appels met peren vergeleken, stelt Moers, en klopt volgens hem de opmerking van Ploumen niet. Kitty Koelemeijer durft zich daar niet hard over uit te spreken, maar vindt wel dat er met onvergelijkbare grootheden wordt vergeleken. Kortom, het blijft lastig te zeggen of deze uitspraak een feit of fictie is.

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.