Een snelheidsmeter die 100 kilometer per uur aangeeft, terwijl je eigenlijk 95 rijdt. Het komt in bijna alle auto's voor. Sterker nog: autofabrikanten worden verplicht om de meter een hogere snelheid te laten aangeven dan je daadwerkelijk rijdt.

Auto-psycholoog Erwin Wijman vertelde erover in het programma 'Even tot Hier'. Het deed bij voormalig verkeersofficier van Justitie Koos Spee de wenkbrauwen fronsen. "Ik weet uit ervaring dat alle auto's een hogere snelheid aangeven dan de werkelijke snelheid, maar ik heb nog nooit gehoord dat fabrikanten dat opzettelijk doen, laat staan dat ze er wettelijk toe verplicht zijn."

Te lage snelheid is verboden

Autojournalist Carlo Brantsen denkt daar anders over. "Op het moment dat snelheidsmeters een te lage snelheid aangeven, zou je als eigenaar elke bekeuring kunnen doorsturen naar de fabrikant van je auto." En inderdaad: het is wettelijk verboden om een te lage snelheid aan te geven.

"De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid", staat dan ook te lezen in de Europese richtlijn. En omdat precies de juiste snelheid aangeven eigenlijk niet mogelijk is, verplicht deze Europese richtlijn dus feitelijk de autofabrikanten om de meter een hogere snelheid te laten aangeven dan je daadwerkelijk rijdt.

Slijtage van de banden

Maar hoe kan het dat die snelheidsmeter zoveel afwijkt? Carlo van der Weijer, hoofd van de afdeling Smart Mobility van de TU Eindhoven, legt uit: "De auto meet de snelheid door middel van het aantal omwentelingen van de wielen. Wielen met nieuwe banden zijn groter, dus maken minder omwentelingen bij dezelfde snelheid. Dus naarmate de banden slijten, heb je bij dezelfde snelheid veel meer omwentelingen. En dan denkt de auto dus dat je te hard rijdt."

Uiteindelijk levert het een verschil op van enkele procenten, denkt Van der Weijer. En die afwijking is dus altijd naar boven, want de wet verbiedt een afwijking waarbij de aangegeven snelheid lager is dan de werkelijke snelheid.

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.