Het Groningse bedrijf Dataprovider heeft berekend dat we in Nederland bijna 80 duizend webshops hebben en dat is één webwinkel per 214 Nederlanders. Nergens ter wereld is er sprake van zo’n enorme hoeveelheid. Die dichtheid is dan ook funest voor het succes van veel webwinkels.
Dataprovider constateert dat veel webshops het hoofd niet boven water kunnen houden. Er zijn er simpelweg te veel. Daardoor staat niet alleen meer de normale, traditionele winkel onder druk. Door de grote concurrentie hebben de webshops zelf het vaak ook moeilijk. "Je hebt hier ontzettend weinig webwinkels die actief zijn”, zegt Christian Branbergen, mede-oprichter van Dataprovider.
Nooit een bestelling
Anne Fontaine schreef vorig jaar juni haar webshop Liflof in bij de Kamer van Koophandel in, een webwinkel voor woonaccessoires. Ze begon vol goede moed aan het project en zag het zonnig in. "Dit waren spulletjes waarvan ik dacht: leuk! Ik ben vervolgens op markten geweest waar ik reclame heb gemaakt. Ik dacht, ik doe dit wel even", vertelt Anne.
Ik dacht: ik doe dit wel even
Anne Fontaine over het starten van haar webshop
Echter liep alles uiteindelijk niet zoals zij vooraf had gehoopt. Internetverkeer tussen consument en Liflof is volledig uitgebleven. "Ik heb net de brieven van de belastingdeinst binnen, maar ik heb alles behalve winst gemaakt. Inmiddels heb ik al mijn spullen nog steeds op zolder staan. Van een bestelling is bij Liflof het nooit gekomen."
Inactieve webshops zijn gevaarlijk
Liflof is dus niet de enige webshop die in zwaar weer verkeert. Maar liefst 43 procent van de 80.000 internetwinkels vertoont amper activiteit. Dat is niet alleen slecht voor de ondernemers maar zelfs gevaarlijk, zegt Christian Branbergen: "Je moet daarbij onderscheid maken tussen mensen met een webshop bij een platform en mensen die zelf hun beveiliging regelen. Mensen die dat zelf doen, lopen gevaar zodra ze dit niet meer goed in de gaten houden. Klantgegevens kunnen op straat komen te liggen, met alle gevolgen van dien", aldus Branbergen.
Branbergen heeft nog wel wat tips voor de toekomstig eigenaar van een webwinkel. "Wat ik veel hoor, is dat mensen vooral geld uitgeven aan advertenties, maar hou ook rekening met die marketing. Marketing is duur en er is heel veel concurrentie."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.