Een dutje doen op het werk klinkt voor veel mensen als een droom die waarschijnlijk nooit gaat uitkomen, maar zo'n 'powernap' zou wel eens heel voordelig kunnen uitpakken. In het WNL-programma Stand van Nederland is Wil Nijsten, bedrijfsadviseur, lovend over dutjes op het werk. Hij beweert dat een powernap van zo'n tien à vijftien minuten kan leiden tot 35 procent meer alertheid en energie. Lammert de Bruin zoekt in Feit of Fictie uit of deze uitspraak klopt.

Korte duur

Gerard Kerkhof, slaapdeskundige aan de Universiteit van Amsterdam, kan bevestigen dat een powernap positief kan uitpakken. "Als je binnen twintig minuten een dutje doet dan wordt het vaak aangeduid als powernap. Dat begrip suggereert natuurlijk al heel duidelijk dat een relatief korte tijdsinvestering, een relatief grote winst oplevert. Dat doet het over het algemeen ook, maar het is van korte duur. Die winst is dat je twee tot drie uur alerter en sneller reageert. Kortom, het geeft over het algemeen wel een prestatieverbetering." Kerkhof waarschuwt wel dat een powernap geen alternatief is voor een goede nachtrust.

Pauzes

Moeten werkgevers nu massaal een powernap-momentje inplannen voor hun werknemers? Reinier de Groot, van het Nederlands Slaap Instituut, twijfelt: "Ik kan me een heleboel bedrijfstakken voorstellen waar het praktisch niet uitvoerbaar is. Ook niet iedereen is in staat om even op een stoel een dutje te doen, dus je moet het ook kunnen. Maar als je het kan, leidt het tot toename van je productiviteit onder voorwaarde dat je het echt beperkt houdt. Vaak werkt een ruststoel ook beter dan een bed."  Gerard Kerkhof ziet een grotere rol voor kortdurende pauzes. "Ik ben veel meer voor de gelegenheid om kortdurende pauzes te nemen. Dat vind ik nog belangrijker dan rechtstreeks afstevenen op een dutje. Het is goed voor je werk, je stemming en welbevinden om af en toe even je werk los te laten. Zelfs voor vijf minuten kan dat heel effectief zijn. "

Conclusie

Dat de powernap goed is voor je energie en alertheid, moge duidelijk zijn. Maar leidt het ook echt tot die 35 procent meer alertheid? Slaapdeskundige Gerard Kerkhof: "Of dat nou precies 35 procent is, is een slag in de lucht. Dat zal ook verschillen tussen de mensen. Bij de één werkt het wat sterker dan bij de ander en het werkt ook weer anders bij iemand die geen slaaptekort heeft. Daarnaast moet je rekening houden met leeftijdsverschillen. Je moet hier geen percentages aan willen vastplakken, want dat schept ook weer allerlei verwachtingen." Ondanks dat een powenrap waarschijnlijk best een goed idee is, is de stelling dus fictie.