
Scholieren: goede leraar heeft humor en is enthousiast
Morgen wordt de Leraar van het Jaar gekozen. Maar wat maakt een leraar nou goed? EenVandaag vroeg het eerder dit jaar aan 1122 middelbare scholieren.
Docenten zijn van grote invloed op het enthousiasme van de leerlingen. Driekwart (77%) van de ondervraagde scholieren zegt: of ik een vak leuk vind, hangt voor het grootste deel af van de leraar. En voor de helft (52%) van de scholieren hangt het zelfs van de leraar af of ze hun best doen voor het vak.
Uitleg, humor en enthousiasme
Volgens scholieren is een docent vooral een goede leraar als deze de stof goed kan uitleggen (72%), humor in de lessen brengt (49%) en enthousiasme uitstraalt (48%). Maar er komt meer bij kijken, zo stellen scholieren:
Als leraren oog voor jou hebben, de lessen gezellig en serieus houden, je helpen met alles ook al vraag je het 100 keer. Dát zijn goede leraren.
Afwisseling, goede uitleg, gezag... Dat zijn dingen die er voor zorgen dat een les leuk wordt. Humor zorgt ervoor dat het niet saai wordt. Als een leraar enthousiasme uitstraalt, word ik eerder meegetrokken in die enthousiasme over het vak.
Een goeie leraar straalt uit dat hij liefde voor het vak heeft en dit wil overbrengen. Een goede leraar biedt uitdaging voor de betere leerlingen en goeie uitleg voor de minder goede.
Bussemaker eens met scholieren
Minister Bussemaker van Onderwijs sluit zich grotendeels aan bij de jongeren. EenVandaag vroeg ook haar destijds wat zij de belangrijkste kwaliteiten van een leraar vindt. Ook zij noemt enthousiasme en goed kunnen uitleggen. Belangrijker dan humor vindt ze dat de leraar afwisseling biedt in de lessen.
Als aan al die voorwaarden is voldaan, zo stelt Bussemaker, heeft een leraar de klas vanzelf in de hand (zie video rechts). De ondervraagde scholieren geven aan dat hun docenten over het algemeen goed orde houden in de les. Toch geeft driekwart (74%) aan één tot drie leraren te hebben die dit echt niet kunnen. Een scholier zegt:
Sommige leraren zijn vanaf het begin heel duidelijk in de regels, daar is het geen zooitje. Andere leraren laten het in de eerste les al mislopen door geen grenzen aan te geven. Als je mensen eenmaal te ver laat gaan is er geen houden meer aan.
Verbeterpunten: digitaal en interactief onderwijs
Op twee terreinen valt nog wel wat winst te behalen. Zo vindt 40 procent van de scholieren dat weinig leraren ze actief betrekken bij de les. En 43 procent vindt hun leraren niet ICT-bekwaam als het aankomt op tools als het digitale schoolbord of de iPad.
Bedank je leraar!
Heb jij een toffe leraar (gehad)? Via bedankjeleraar.nl kun je tot maandag je waardering uitspreken. Of stuur een ode aan je leraar naar 1vjongerenpanel@eenvandaag.nl, dan plaatsen wij hem op onze website. Vermeld dan ook even je school, klas, naam van de leraar en of je ode anoniem is of niet.
Scholier Evi ging je voor, lees haar ode hier. Ook minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs bedankten hun favoriete leraren. De filmpjes hiervan staan rechts.

Er komen meer vrouwen dan ooit in de Tweede Kamer. Volgens de voorlopige uitslag stijgt het percentage vrouwelijke Kamerleden naar 43,3 procent. Wat betekent dit voor de politiek? "Heeft zeker effect op besluitvorming."
Vijf vrouwen die op een onverkiesbare plek op de kandidatenlijst stonden, lijken alsnog de Kamer in te komen door voorkeurstemmen, volgens stichting Stem op een Vrouw. Uit eerder onderzoek van EenVandaag en LINDA.meiden onder ruim 27.000 deelnemers bleek al dat 1 op de 3 vrouwen van plan was bewust op een vrouwelijke kandidaat te stemmen.
Effect op besluitvorming
Veel van die kiezers wilden bijdragen aan een betere afspiegeling van de Nederlandse samenleving in de Tweede Kamer. En dat kun je met een stem op een vrouw voor elkaar krijgen, weet universitair hoofddocent politicologie Liza Mügge van de UvA. "Meer vrouwen in de politiek heeft zeker effect op besluitvorming."
"Vrouwen zijn ook mensen, dus die nemen een heel palet aan ervaringen en inzichten mee die voortkomen uit hun eigen leven." Volgens Mügge betekent dit dat zij onderwerpen vaak vanuit een ander perspectief benaderen dan mannen.
Meer diversiteit, meer discussie
Als er meer mannen in de Kamer zitten, worden onderwerpen vaak behandeld vanuit een mannelijk perspectief, zegt Mügge. "Wetgeving en onderwerpen die in de politiek behandeld worden, leven dan ook meer bij mannen dan bij vrouwen", legt ze uit. Het gaat niet alleen om gender, maar ook om diversiteit op ander vlakken, zoals migratieachtergrond, beperking of seksualiteit. "We weten uit onderzoek dat diversiteit heel belangrijk is."
Als een groep divers is, ontstaat er meer discussie en daardoor 'kom je tot meer gewogen beslissingen'. Niet alleen op de voorgrond, ook achter de schermen tijdens vergaderingen voeden mensen die geen witte man zijn het debat met kritische vragen, vertelt ze.
Over partijgrenzen heen
Vrouwen zetten bepaalde thema's sneller op de politieke agenda dan mannen, zegt Mügge. Denk hierbij aan abortus, gezondheidszorg specifiek voor vrouwen, borstkanker en geweld tegen vrouwen. Niet alleen zetten vrouwen dit soort onderwerpen eerder op de agenda, ook zijn vrouwen over het hele politieke spectrum het vaker met elkaar eens over deze onderwerpen, weet Mügge.
Het is een belangrijk signaal voor meisjes, jonge vrouwen, om te laten zien: het kanUniversitair hoofddocent politicologie Liza Mügge
De toename van vrouwen in de Kamer is een belangrijk voorbeeld voor jongere generaties, volgens de universitair hoofddocent. "Het is een belangrijk signaal voor meisjes, jonge vrouwen, om te laten zien: het kan." Maar die groei is niet vanzelfsprekend. Mügge pleit ervoor vrouwen in de politiek te beschermen tegen "het geweld tegen hen in de politiek."
'Mijn hart maakte een sprongetje'
Hedy D'Ancona was verheugd het nieuws te horen dat er waarschijnlijk meer vrouwen in de Kamer komen. Als feminist van het eerste uur en voormalig PvdA-politica heeft ze zich haar hele leven namelijk ingezet voor emancipatie, gelijke kansen en sociale rechtvaardigheid.
Ze was medeoprichter van de feministische actiegroep Man-Vrouw-Maatschappij en het feministische tijdschrift Opzij. "Toen ik het hoorde maakte mijn hart een sprongetje."
Kwestie van rechtvaardigheid
We zijn toch een eind gekomen, zegt D'Ancona. "Het is wel mogelijk gebleken om naar die 43 procent te komen, maar je moet het gewoon doen, je moet werk maken."
D'Ancona noemt het een kwestie van rechtvaardigheid. "Waarom zouden vrouwen niet evenredig vertegenwoordigd zijn in het hoogste bestuursorgaan?"