NieuwsTrend: Duitse berichtgeving op sociale media

Rob Hadders

De aanslag op een kerstmarkt in Berlijn is op sociale media wordt nog veelbesproken. Onderwerp van gesprek was veelal hoe de Duitse media berichtten over de aanslag.  

NOS-verslaggever Judith van de Hulsbeek liet vanochtend een opmerkelijk verschil zien. Van gematigd tot extreem. Links zie je de Berliner Morgenpost met een tekst uit de Bijbel: Furchtet euch nicht!  Oftewel: Wees niet bevreesd. Maar Bild koos voor een andere insteek en benoemde de angst die is gaan leven naar aanleiding van de aanslag.

Je hebt onze social cookies (nog) niet geaccepteerd.

Doet dit onderdeel van deze website het niet? Voor een volledig werkende website accepteer je hier de social cookies.

In het algemeen is de Duitse media vooral terughoudend. In EenVandaag een interview met Duitslandkenner Hanco Jurgens. Hij legt uit waar die terughoudendheid vandaan komt. 

Opvallend is dat er weinig beelden naar buiten zijn gekomen van de aanslag zelf. Er zijn amateur-beelden te vinden, maar mensen hebben niet massaal filmpjes en foto's gepost. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de aanslag in Nice. Daarvan verschenen heftige beelden op sociale media en op TV. 

Dat soort beelden zijn er nu niet en dat komt onder andere doordat de politie direct aan het publiek vroeg om dit soort beelden niet op sociale media te delen, maar ze op te sturen naar de politie. 

Om de negatieve stemming te keren worden poezenfoto's op twitter gepost. Deze actie wordt ondersteund door de Duitse politie. Dat gebeurde vorig jaar ook al tijdens de anti-terreuracties in Brussel. 

Je hebt onze social cookies (nog) niet geaccepteerd.

Doet dit onderdeel van deze website het niet? Voor een volledig werkende website accepteer je hier de social cookies.