GroenLinks-PvdA lijkt de grootste te wordenBron: ANP
GroenLinks-PvdA lijkt de grootste te worden
Europese verkiezingen 2024

'Europese verkiezingen leefden meer dan gedacht': 7 vragen aan politiek commentator Joost Vullings over de prognose

Nederland heeft gesproken, nu de rest van Europa nog. Volgens de exitpoll van Ipsos I&O/NOS heeft GroenLinks-PvdA de meeste stemmen gekregen. De partij zou uitkomen op 8 zetels. De PVV groeit van 1 naar 7 zetels, maar lijkt net niet de grootste te worden.

De Europese verkiezingen lopen nog door tot en met zondag. In de meeste landen wordt dit weekend gestemd. Daarna komt er pas een definitieve uitslag. Zeven vragen aan politiek commentator Joost Vullings over deze uitslag op basis van de prognose.

1. De opkomst in Nederland is veel hoger dan in 2019. Waar zou dit aan kunnen liggen?

"Het idee dat Wilders de grootste zou kunnen worden bij de Europese verkiezingen is voor veel linkse kiezers een motivatie geweest om naar de stembus te gaan. Ik heb het idee dat dat eigenlijk ook geldt voor de kiezers van de PVV, maar dan andersom. Die dachten juist: dit is onze kans om de grootste te worden, groter dan GroenLinks-PvdA."

Volgens Vullings was er tijdens de Europese verkiezingen, vanwege de huidige staat van de Nederlandse politiek, dus een duidelijke tweestrijd tussen de linkse en rechtse kiezers. Dit motiveerden, tot Vullings zijn eigen verbazing, veel mensen om een stem uit te brengen. "Ik had het idee dat het minder leefde dan uiteindelijk het geval was, het feit van wie de grootste wordt heeft veel mensen gestimuleerd."

Bron: EenVandaag

2. PVV nu dus niet de grootste. Hoe verklaar je dat?

"Ik denk dat GroenLinks-PvdA in stemmenaantal groter blijft dan de PVV", zegt Vullings. Volgens de exitpoll komt de PVV uit op 7 zetels, in 2019 was dat er nog 1. GroenLinks-PvdA ging van 9 zetels naar 8 zetels. De partij heeft volgens de voorspellingen, ondanks hun verlies, dus 1 zetel meer dan de PVV.

"Als je gewoon kijkt naar de landelijke peilingen, is de conclusie dat er best veel PVV-kiezers naar de stembus zijn gegaan om ook in Europa veel zetels te halen." Toch was dit niet genoeg om de grootste te worden. "Maar als je het vergelijkt met onze eigen zetelpeiling, waarbij ze veel groter ingeschat werden dan GroenLinks-PvdA, zijn al met al dan nog te veel PVV-kiezers thuisgebleven."

Politiek verslaggever Marloes Lemsom over de prognose.

3. Ook opvallend: NSC op 1 zetel. Waar zit dat 'm in?

"NSC is eigenlijk gaan dalen in de peilingen vanaf het moment dat Omtzigt is weggelopen bij de formatie. Dat blijkt ook uit de gegevens van de opiniepeiling", vertelt hij. "Zijn kiezers wilden gewoon heel graag dat PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet zouden vormen." Maar omdat Omtzigt toen aangaf niet helemaal blij te zijn met deze samenwerking, hadden veel kiezers het gevoel dat hij de persoon was die deze formatie op het spel zette.

"Dat nemen ze hem nog steeds kwalijk." Volgens de commentator hebben kiezers Omtzigt in deze periode beter leren kennen. "In de formatie heeft hij ze teleurgesteld door in hun ogen 'moeilijk te doen'. En daar wordt hij nu voor afgestraft. Sindsdien is hij bijna gehalveerd in de peilingen, mensen hebben minder vertrouwen in hem als politiek leider."

4. Grote verliezer is FVD. Van 4 naar 0. Hoe past dat in 'de ruk naar rechts' die wordt voorspeld?

"Dat zag je afgelopen november natuurlijk al bij de landelijke verkiezingen, er zijn nog maar 3 zetels over." In maart 2021 had de partij van Thierry Baudet nog 8 zetels in de Tweede Kamer, een aantal maanden later werden dit er 5 vanwege de afsplitsing met JA21.

"Ooit was Forum voor Democratie de lieveling van de kiezer, bij die Statenverkiezingen in 2019 geloof ik. Sindsdien hebben ze het zelf bij de kiezers, door onderlinge ruzies en steeds extremere standpunten, verpest. Ik vermoed dat een groot gedeelte naar de PVV is gegaan."

5. En wat betekent deze verschuiving van Nederlandse zetels?

Het verlies van de FVD betekent niet dat voorspelling over een 'ruk naar rechts' ongegrond is. "Je moet je eigenlijk bezighouden met een simpele optel- en aftreksom. Dan kun je zeggen: er verdwijnen 4 zetels in die ruk naar populistisch rechts (FVD) maar er komen er 7 (PVV) bij en nog eens 2 van de BBB, die kun je er ook bij optellen. En dan zie je dat populistisch rechts een stevige winst boekt bij deze verkiezingen."

"Wel houdt het midden stand", voegt Vullings toe. Er is volgens hem geen sprake van een 'land slide' of verpulveren van de andere partijen, maar wel van een groei. "Je ziet rechtse politiek in Nederland groeien en het gaat waarschijnlijk in andere landen ook groeien. Dus die Europese familie van Identiteit en Democratie, met alle PVV-achtige partijen overal in Europa, gaan bij elkaar opgeteld meer zetels halen dan bij de vorige verkiezingen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat ze de meerderheid halen en volledig de macht grijpen." Dat zal volgens de commentator niet gebeuren.

6. Wat zegt de uitslag in Nederland over de rest van Europa?

"Ten eerste verwacht ik dat de Nederlandse uitslag redelijk in lijn is met de rest van Europa." Vullings doelt daarmee op de winst die rechtse partijen de afgelopen tijd in verschillende Europese landen hebben geboekt.

"En alhoewel de traditionele grote politieke families in het Europees Parlement de meerderheid tot nu toe hebben gehouden, zullen ze toch meer rekening moeten houden met de opmars van rechtse families."

7. Wat kun je nog zeggen over het aansluiten bij de Europese fracties met deze uitslag?

"Tot op heden zie je dat die rechtse familie eigenlijk gewoon nooit echt meedoet in overleg en besluitvorming. Ze stemmen vooral overal tegen en dat is het. Nu ze groter zijn geworden willen ze ook daadwerkelijk invloed uitoefenen, aan tafel zitten en met eigen plannen en voorstellen komen", vertelt hij. Dat hebben ze nooit eerder gedaan, maar dat zou juist voor de kiezers een grote winst zijn.

Onderwerpen als het klimaatbeleid en migratie worden veel besproken in het Europese parlement, maar Vullings merkt op dat het volk maar weinig terugziet van de afspraken die er worden gemaakt. "Het is niet meer met volle kracht vooruit, er worden toch wat stapjes terug en zijwaarts gemaakt. En ik vind het op zich wel spannend om te zien hoe dat straks zal gaan met Europese families als Identiteit en Democratie."

AVROTROSBron: ANP

Jongeren zijn bang dat treinreis te duur wordt, nu goedkope dagkaart wordt afgeschaft: 'Middelvinger naar ons'

De NS stopt met de speciale dagkaart voor jongeren. Nu kunnen tieners nog voor 8,50 euro buiten de spits reizen, maar vanaf morgen kan dat niet meer. En zo wordt een treinreis onbetaalbaar, vinden veel jonge mensen. "Ik heb hem echt nodig."

Een van die jongeren is de 17-jarige Isabel Verwaal uit het Gelderse Overasselt. Voor haar vooropleiding dans pakt ze iedere week in de daluren de trein van Nijmegen naar Tilburg, en weer terug. Nu kost haar dat dus 8,50 euro, maar vanaf deze week is ze 17,88 euro kwijt aan een retourtje. En dat is voor een scholier een groot verschil, schrijft ze in een lezersbrief in de Volkskrant.

3 uur werken

Isabel zegt dat het voor haar straks 'dus al ruim 3 uur werken voor één treinreisje' is. En dat klopt: voor 17-jarigen is het minimumjeugdloon vanaf 1 juli - morgen dus - 5,69 euro per uur. Andere opties hebben haar leeftijdsgenoten niet, benadruk de brievenschrijver: "Alleen autorijden onder de 18 mag namelijk nog niet."

Ook voorzitter Casper Cornelisse van vakbond CNV Jongeren is bang dat reizen voor jongeren een stuk moeilijker wordt als de speciale jongerenkaart wordt afgeschaft. "Zolang jongeren geen goed inkomen hebben moeten ze het juist hebben van tussenoplossingen als de Jongerendagkaart. Dit is een middelvinger richting jongeren."

Niet genoeg verdienen

Terwijl op reis kunnen gaan belangrijk is op die leeftijd, vindt hij. "Als je 16 of 17 bent, kom je aan het einde van je kindertijd. Dan ben je nog niet volledig volwassen, maar leid je wel een zelfstandiger leven. Dan wil je de kans krijgen om zelfvoorzienend te zijn", legt Cornelisse uit. Dat hoort de vakbondsleider ook van jonge leden van CNV.

"Het is gewoon belangrijk dat jongeren hun leven kunnen betalen", gaat hij verder. "Op dit moment verdien je best weinig als je een baantje hebt." Veel jongeren verdienen rond het minimumjeugdloon, wat begint met 4,32 euro per uur voor 15-jarigen en oploopt naar 5,69 euro per uur op 17-jarige leeftijd. Cornelisse: "Maar daar kun je je leven niet van betalen."

Info
Wat je als jongere vanaf morgen moet betalen

Jongeren betalen nu nog 8,50 euro en kunnen dan een hele dag reizen in de daluren. Een paar voorbeelden van wat zij straks met 40 procent korting moeten betalen, in de tweede klas:

  • Retour Nijmegen-Tilburg: 17,88 euro
    • Retour Eindhoven-Maastricht: 25,22 euro
      • Retour Den Haag-Den Helder: 29,04 euro
        • Retour Rotterdam-Zwolle: 31,68 euro
          • Retour Amsterdam-Groningen: 37,44 euro

            'Te populair geworden'

            Waarom stoppen de spoorwegen eigenlijk met de dagkaart voor jongeren? Het ticket, waarmee tieners tussen de 12 en 18 jaar buiten de spits voor een vaste prijs kunnen reizen, werd in 2020 geïntroduceerd en is in korte tijd enorm populair geworden, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. "En daarmee kost die nu veel meer dan we oorspronkelijk hadden beoogd."

            Hoeveel jongeren er precies gebruik van maken kan ze niet zeggen, maar het gaat volgens haar in ieder geval om honderdduizenden. En daar hangt een prijskaartje aan: vorig jaar liep de NS zo'n 26 miljoen euro aan inkomsten mis omdat het ticket onder de kostprijs wordt aangeboden, vertelt de woordvoerder. "Je zou kunnen zeggen dat 'ie ten onder is gegaan aan z'n eigen succes."

            Vrienden opzoeken

            Kortom, de jongerendagkaart werd te duur voor NS. Maar daar hebben veel jongeren geen boodschap aan. Zoals de 17-jarige Luka Maas, die een petitie startte om het kaartje te behouden. "Ik zag het nieuwsbericht dat de NS de Jongerendagkaart wil afschaffen en ik was in shock."

            Zelf reist Luka, die in een dorp in de buurt van Eindhoven woont, drie of vier keer per maand per trein met de speciale dagkaart. "Op het platteland is niet veel te doen. Als ik iets leuks wil doen, zoals een concert bezoeken, vrienden in de Randstad opzoeken of naar een pretpark gaan, dan heb ik echt een dagkaart nodig", vertelt hij.

            Al 50.000 keer ondertekend

            Ook in zijn vriendengroep maakte het nieuws veel los, merkte Luka. "Ik wilde daar iets mee, maar een mail of telefoontje naar de klantenservice voelde te klein." Daarom besloot de tiener het grootser aan te pakken en een petitie te starten, die inmiddels meer dan 50.000 keer is ondertekend. "Ik heb in elk geval een signaal afgegeven en dat heeft de NS ook gezien. Daar ben ik blij mee."

            Dat jongeren hun onvrede laten horen, begrijpt NS-woordvoerder Middelkoop. "Maar deze keuze wil niet zeggen dat we geen kortingen meer willen aanbieden aan jongeren." Tieners kunnen vanaf morgen een gratis voordeelkaart voor daluren - die normaal 5,95 euro per maand kost - aanvragen. "We hopen dat we in elk geval een deel van de jongeren daarmee helpen."

            Toch niet afschaffen?

            Toch is het volgens CNV Jongeren-voorzitter Cornelisse niet genoeg dat jongeren straks met 40 procent korting kunnen reizen buiten de spits. Hij vindt dat de financiële lasten eerder bij ouderen dan bij jongeren moeten worden gelegd, omdat die eerste groep over het algemeen meer te besteden heeft. Voor 65-plussers gelden verschillende kortingen bij de NS.

            Maar de NS laat daarop weten 'dat ze in financieel lastige tijden keuzes moeten maken en dat de Jongerendagkaart veel meer kostte dan van tevoren beoogd was'. Overigens lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de afschaffing te zijn. Volgens RTL Nieuws willen GroenLinks-PvdA, VVD, NSC en BBB - samen goed voor 76 zetels - het goedkope dagretourtje voor jongeren behouden.