
Das Mag boos op bol.com
De boeken van uitgeverij Das Mag, sinds kort zeer succesvol, kun je niet meer bestellen bij bol.com.
Dankzij recente successen als de boeken van Lize Spit en As in Tas van Jelle Brandt Corstius is de uitgeverij in een korte tijd hard gegroeid. Maar nu heeft bol.com heeft alle boeken van de uitgeverij van haar site gehaald.
Waarom? Daar heeft Das Mag een verklaring voor gegeven:
'Bol wilde meer verdienen aan onze boeken, door een hogere korting te eisen. Hiervan zouden onze lezers niet profiteren. Ook kregen wij als uitgever geen extra diensten er voor terug. Dat leek ons geen goed plan.'
Maar sociale media helpen de uitgeverij een handje: de boeken van Das Mag worden inmiddels volop besteld op andere plekken, allemaal te vinden via Facebook en Twitter.
Nu waren er al klachten over bol.com, van columniste Sylvia Witteman bijvoorbeeld. Zij vindt het irritant dat de digitale boekenverkopers zo veel van je willen weten voordat je een boek kunt bestellen.
Even terug naar de kwestie: bol.com zou tien procent meer willen rekenen voor haar bemiddeling. Terwijl ze er niks voor doen, behalve bemiddelen bij de verkoop. Ze hebben zelf geen voorraad, alle boeken worden verzonden vanuit het Centraal Boekhuis en ze hebben geen extra kosten. Ze willen een extra centje verdienen en hebben buiten de kracht van sociale media gerekend.