De totale schade van het wegtransport is afgelopen jaar met 5 à 10 procent toegenomen. “Dat komt deels voor onervaren chauffeurs,” aldus topman Arjan Bos van transportverzekeraar TVM.
Branche-organisatie TLN ziet ook een duidelijke stijging van verkeersschades. “Maar waardoor dat komt kunnen wij niet duiden. Maar duidelijk is dat er veel meer vrachtverkeer op de weg rijdt en dat dit zich vertaalt in de ongevallencijfers”, meldt directeur Arthur van Dijk aan EenVandaag.
Volgens de FNV ligt het aan het tekort aan vakmensen en de lage lonen. Edwin Atema: “We zien veel herintreders en onervaren chauffeurs, er zijn veel mensen nodig omdat de vraag toeneemt. Ook veel Oost-Europeanen worden ingehuurd voor extreem lage lonen.”
Smartphonegebruik in het verkeer
Daarnaast is het smartphonegebruik of andere afleiding een oorzaak. Duidelijk is in ieder geval dat bij 90 procent van alle ongevallen menselijk falen een rol speelde. In 2016 ging het om 4.734 meldingen (uit jaarrapport STIMVA), in 2017 lijkt dit aantal te stijgen naar iets boven de 5.700 incidentmeldingen. Een incidentmelding is iets anders dan een ongeval. De incidentmeldingen van STIMVA zijn onderverdeeld in pech, ongeval, afgevallen lading en onbekende oorzaak bij melding. De verdeling binnen incidentmeldingen is in 2017 ongeveer gelijk aan die van 2016.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.