Je hebt tickets geboekt voor een vliegreis maar deze kan door de coronacrisis niet doorgaan. Moet je nu een voucher aanvragen om vliegmaatschappijen de crisis door te helpen of gewoon geld terugvragen?
Het kabinet doet een beroep op reizigers om een voucher aan te vragen in plaats van het geldbedrag. Als iedereen namelijk massaal zijn geld terugvraagt, is het maar de vraag welke vliegtuigmaatschappijen blijven bestaan.
Waarom een voucher?
Er zitten voor een vliegtuigmaatschappij meerdere voordelen aan het verstrekken van een voucher. Luchtvaarteconoom Hans Heerkens, legt uit: "Niet alleen hebben vliegtuigmaatschappijen het geld als je voor een voucher kiest, maar ze houden jou ook als klant." Als je het geld terugvraagt, hoef je niet meer voor die vliegtuigmaatschappij te kiezen. Je kan ook naar een andere maatschappij gaan of er zelfs voor kiezen om helemaal niet meer te vliegen.
Als je daarentegen voor een voucher kiest, blijft het geld bij de maatschappij. Dus je blijft aan die organisatie verbonden. Een luchtvaartmaatschappij gaat minder snel failliet als je een voucher aanvraagt in plaats van geld. "Ook al is het maar om aan een bank te laten zien dat zij nog veel vouchers hebben en dus potentiële klanten in het verschiet", vertelt Heerkens.
De kleine lettertjes
"Er moeten er wel goede voorwaarden aan de voucher worden verbonden", zegt Joyce Bonat, woordvoerder van de Consumentenbond. "Bijvoorbeeld een goede garantieregeling bij faillissement."
"Daarnaast is de overdraagbaarheid van een ticket ook belangrijk. Dan heb je nog de keuze om het ticket aan iemand anders te geven. Verder moet de waarde van de voucher hoger zijn dan het oorspronkelijke bedrag", vindt Bonat.
Duurdere tickets
KLM maakte bekend alle vouchers voor gemiste vluchten 15 procent meer waard te maken. Volgens luchtvaarteconoom Eric Pels gaat het om een marketingactie om reizigers te overtuigen om voor een voucher te kiezen. "Daarnaast is het een manier om goodwill te creëren, omdat veel mensen geklaagd hebben over KLM en nu vinden dat KLM iets terug moet doen."
Maar een vliegreis zou ook weleens duurder kunnen worden. "Reizigers kunnen een vlucht hebben geboekt voor 300 euro, maar als we over 4 maanden misschien weer kunnen vliegen, dan kan dezelfde vlucht duurder misschien wel een stuk duurder zijn en dan moet je bijbetalen."
Gaan ze écht failliet?
Of vliegtuigmaatschappijen echt failliet gaan wanneer reizigers massaal voor het geld kiezen, is lastig te beoordelen. "We kunnen niet bij vliegtuigmaatschappijen kijken of er nog veel in de kas zit", zegt Pels.
Maar het kan heel snel ophouden voor een bedrijf. "Gezien de financiële problemen is het heel goed mogelijk dat er zoveel geld wordt teruggevraagd, dat maatschappijen op een gegeven moment moeten zeggen: 'het is nu op'".
'Kijk naar je eigen situatie'
De vraag blijft wat we nu moeten doen. Willen we ons geld terug of gaan we toch voor de voucher? Joyce Bonat, van de Consumentenbond, vindt dat iedereen zelf die keuze moet maken. "Kijk naar je eigen situatie. Is een voucher voor jou een goed alternatief en wil je toch op vakantie, dan is het heel reëel om voor een voucher te kiezen."
"Zit je zelf krap bij kas, bijvoorbeeld omdat je erg geraakt bent door de coronacrisis. Je hebt het geld hard nodig. Dan is het reëel om je geld terug te vragen."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.