De kans dat je een touringcar tegenkomt op de snelweg is sinds de uitbraak van corona heel klein geworden. Mensen mijden de bussen massaal, terwijl touringcars inmiddels gewoon weer mogen rijden. Een kaalslag dreigt.
Met grote evenementen als de Grand Prix in Zandvoort en het Eurovisie Songfestival in Rottedam in het verschiet leek het een goed jaar te worden voor de vervoerssector. Maar door corona viel het allemaal weg. Geen schoolreisjes, bedrijfsuitjes of supporters naar wedstrijden. De bussen stonden stil, want de klanten bleven weg. En nu dreigt 40 procent van de touringcarbedrijven failliet te gaan.
Mensen blijven thuis
Dat er minder wordt gereisd in een groep begrijpt secretaris Busvervoer van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Carlo Cahn wel. "Je kan ook nergens meer naar toe. Musea en pretparken hebben beperkingen en met een groep reizen is moeilijker geworden."
En dat heeft een flink effect op de sector waarin hij werkzaam is. Hij is somber gestemd. "We hadden gehoopt dat mensen zouden instappen", zegt hij, waarbij hij doelt op het feit dat bussen sinds 1 juni weer mogen rijden, zij het met flinke restricties. "Maar je ziet dat het vertrouwen er bij de consument niet is. Men blijft thuis, gaat niet op vakantie."
Omzetdaling van 80 procent
Het kost de branche veel geld en dat is niet heel lang meer vol te houden, meent Cahn. "De sector heeft ongeveer 4000 touringcars", rekent hij voor. "Wij schatten dat er 3800 stilstaan op dit moment, of niet of sporadisch voor een enkel ritje worden ingezet."
Met een groot deel van de touringcars aan de kant nemen de inkomsten af. Het resultaat tot nu toe is een gemiddelde omzetdaling van 80 procent voor de hele branche. "Wij zitten al op een dramatische 10 procent van wat normaal is in deze periode. En heel veel bedrijven hebben het heel zwaar."
Video: het busbedrijf van Ruud zit al 90 jaar in de familie, door corona is de vraag hoe lang nog
Sector op omvallen
"Het wordt er niet beter op de komende periode", verzucht hij. "Wat je ziet is dat bedrijven zich voorbereiden op het beëindigen van hun bedrijf. De sector staat op omvallen."
"Er is zo ontzettend weinig. Wat we nog doen is ondersteunen bij het ov, als treinen uitvallen. En ook mensen naar werk, naar fabrieken en incidenteel naar scholen brengen."
Overheidssteun zwaar onvoldoende
Om te redden wat er nog te redden valt, heeft de sector brandbrieven verstuurd en om overheidssteun gevraagd. En dat is noodzakelijk om te overleven, denkt Cahn. "We hebben uitgerekend wat de schade is voor dit jaar en komen uit op 134 miljoen euro."
En natuurlijk zijn er regelingen, maar die zijn bij lange na niet toereikend, vindt hij. "De overheidssteun is zwaar onvoldoende om het op te vangen", legt hij uit. "Wij verwachten tot wel 40 procent faillissementen."
Concrete aanbevelingen
Om de overheid tegemoet te komen heeft de sector inmiddels concrete aanbevelingen gedaan. "We snappen dat de overheid niet onmiddellijk een zak met geld geeft", licht hij toe. "Maar koop bijvoorbeeld de oude vervuilende bussen op, of laat mensen eerder met pensioen gaan."
Want de branche gaat hem aan het hart en ieder faillissement doet pijn. "Wij horen dramatische verhalen van ondernemers", vertelt hij. "Vorige week ging er één failliet uit 1926. Een keurig familiebedrijf, het waren derde generatie ondernemers. Kansloos, terwijl het voor de coronacrisis een gezond bedrijf was."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.