De administratieve problemen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zijn zo groot, dat nog steeds beroepschauffeurs noodgedwongen thuis zitten. Transport en Logistiek Nederland heeft samen met het CBR daarom nu een spoedprocedure bedacht.
"Het is heel frustrerend als je chauffeur bent en je kunt je werk niet doen" zegt Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland, de branchevereniging van transporteurs. "We hebben zo'n honderd dossiers gekregen van chauffeurs die problemen hebben met het verlengen van hun rijbewijs, twintig zitten daadwerkelijk thuis."
Geen inkomsten
Een van die chauffeurs is Richard Kwast. Hij zat 2 maanden thuis omdat hij geen rijbewijs had: "Zonder roze papiertje kun je de weg niet op. Een slechte zaak, want je hebt dan ook geen inkomsten." Af en toe kon hij wat werk doen in de garage, maar niet fulltime.
Elke 5 jaar moeten beroepschauffeurs opnieuw worden gekeurd. Normaal gesproken kan het CBR binnen enkele weken bepalen of de chauffeur rijgeschikt is, maar sinds afgelopen jaar duurt het soms veel langer. Kwast: "Op 1 december liep mijn rijbewijs af. Ik heb contact opgenomen met het CBR, maar het duurde ruim 2 uur voordat ik iemand aan de lijn kreeg. Dat is geen pretje."
Papieren kwijt
Niet alleen beroepschauffeurs komen in de problemen. Josine Droogendijk heeft diabetes en moest zich laten keuren. Zij kreeg van het CBR te horen dat haar papieren waren kwijtgeraakt: "Ik had volgens hen niets laten weten en kreeg bericht dat mijn dossier was gesloten. Ik mocht niet meer de weg op." Bij Josine duurde het zelfs 4 uur voordat ze iemand bij het CBR aan de lijn kreeg.
Josine is hoogzwanger van haar derde kind. "Erg lastig als ik mijn dochter naar school moet brengen of als ik boodschappen wil doen en ik mag niet autorijden. Voor mijn werk als freelance journalist ben ik er ook van afhankelijk. Deze chaos bij het CBR kost me gewoon geld."
Binnen 24 uur geholpen
Het CBR erkent de problemen. Die zijn onder meer veroorzaakt door de overschakeling naar een nieuw digitaal systeem. Daarnaast is het extra druk door de vergrijzing en de economische groei. Ouderen moeten elke 5 jaar medisch worden gekeurd en er zijn meer ouderen. En door de economische groei zijn er meer beroepschauffeurs op de weg.
Transport en Logistiek Nederland heeft samen met het CBR nu een spoedprocedure bedacht. Chauffeurs die kampen met lange wachttijden kunnen contact opnemen met de brancheorganisatie. Als het goed is worden ze dan binnen 24 uur geholpen door het CBR.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.