In de VS ligt Pepsi onder vuur vanwege hun nieuwe commercial met Kendall Jenner. Het bedrijf heeft een nieuwe campagne bedacht die goed past in de huidige golf van activistische advertising. En dat is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten.
In de nieuwe reclamespot is Jenner te zien die een fotosessie aan het doen is, als er een protestmars voorkomt. Ze besluit met een blikje Pepsi in de hand voorop te gaan lopen en als ze worden gestopt door een cordon agenten geeft ze de meest aantrekkelijke agent haar blikje Pepsi.
Sympathiek gebaar, zou je zeggen, maar nee. Mensen in de VS zijn boos. Want de reclamespot zou verwijzen naar een iconische foto van een Black Lives Matters protest waarin een donkere vrouw recht voor een agent staat, zonder blikje Pepsi, maar met een onverschrokken blik. Pepsi zou nu volgens critici spotten met deze foto.
En mensen hebben nog meer moeite met het feit dat Kendall Jenner, lid van de Kardashian familie, ineens wordt opgevoerd als activiste terwijl die familie allesbehalve activistisch is.
Pepsi is de hele dag al trending op social media vanwege de ophef. En, zo schrijft Marketingfacts vandaag, misschien was dat wel precies de bedoeling, marketingtechnisch gezien.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.