Het Rijksmuseum gaat de herkomst van tien kunstobjecten uit de koloniale collectie onderzoeken. Zo moet duidelijk worden of de kunst op een eerlijke manier in het museum terecht is gekomen.

Herkomstonderzoek naar kunstobjecten met een verleden, dat gebeurt bij kunst geroofd door de nazi’s al jaren. We vinden het normaal dat deze kunst terug gaat naar de rechtmatige eigenaar: zelfs als het bij koning Willem-Alexander hangt. In 2015 gaf hij een schilderij terug dat na onderzoek door nazi’s geroofd bleek te zijn.

Principeverklaring

Volgens historicus en cultureel-erfgoedspecialist Jos van Beurden zijn er in de Tweede Wereldoorlog honderdduizenden objecten geroofd. Niet gek dus dat er ook een geroofd schilderij bij de koninklijke familie terecht is gekomen. Van Beurden wijst erop dat rechtmatige (vaak Joodse) eigenaren en hun nazaten zijn goed georganiseerd zijn en worden gesteund door principeverklaringen zoals de Washington Principles for Nazi-looted art, opgesteld in 1998. Eigenaren van nazi-roofkunst staan dus redelijk sterk.

Kanon

Hoe anders is het voor de rechtmatige eigenaren van koloniale kunst. Van Beurden noemt als voorbeeld een Sri Lankaans kanon versierd met robijnen in het Rijksmuseum. “Wat er niet bij vermeld wordt, is dat Sri Lanka het kanon al in 1980 heeft teruggevraagd.” Volgens Van Beurden staan eisers van koloniale kunstobjecten dan ook veel minder sterk.
 
In EenVandaag vertelt historicus Jos van Beurden over de verschillen tussen de manier waarop wordt omgegaan met koloniale kunst en nazi-roofkunst.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.