Ondanks de crisis is het aantal cruises fors gestegen: deden in 2010 nog 110 schepen de terminals van Amsterdam en IJmuiden aan, voor 2014 wordt gerekend op bijna 200 schepen.
Die stijging heeft te maken met de prijsdaling van de afgelopen jaren. Vroeger was een cruise een uitzonderlijke luxe, tegenwoordig zijn ze er voor de massa. Tegenwoordig kun je al voor onder de 800 euro een week op cruise.
De Amsterdamse terminal PTA zit al aan de maximumcapaciteit en wil graag een tweede terminal openen in de buurt van de Coentunnel voor zogenaamde rondcruises. Die beginnen en eindigen in Amsterdam. Veel van de reizigers komen in dat geval van Schiphol.
PTA ziet ook beren op de weg. Zo moeten de cruiseschepen zwavelarme dieselolie gaan gebruiken, om de fijnstof en de uitstoot van roet te verminderen, waardoor de prijs waarschijnlijk hoger wordt. Het is op dit moment een vervuilende business.
Ook beklaagt de PTA over de sluis bij IJmuiden, die wordt pas in 2018 verbreed, waardoor de allernieuwste buitencategorie cruiseschepen niet in Amsterdam kunnen aanmeren. Per passagier wordt dagelijks tussen de 200 en 300 kilo CO2 uitgestoten. Daarvoor is nog geen wet- en regelgeving. Verder zouden de cruiseschepen nogal eens voor ecologische schade zorgen, aan koraalriffen die met zand bedekt raken.
EenVandaag is bij de aankomst van het schip de Marco Polo en spreekt met René Kouwenberg van de PTA.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.