Er komt een onafhankelijke organisatie die zich richt op veiligheid van wielerparcoursen. Op initiatief van Jumbo-Visma directeur Richard Plugge nemen de wielerploegen aan de vooravond van de Tour de France het voortouw.

Morgen overleggen de betrokken partijen in Nice, waar de Tour de France van start gaat. Initiatiefnemer en directeur Richard Plugge van Jumbo-Visma liet al eerder weten dat de maat vol is. De nieuwe veiligheidsorganisatie moet wat hem betreft nu zo snel mogelijk aan de slag gaan om parcoursen te controleren.

audio-play
Richard Plugge: "We zitten donderdag met de UCI, de organisatoren en de rennersvakbond aan tafel."

Ernstige valpartijen

Wielerploegen Jumbo-Visma, Sunweb en het Belgische Deceunick Quick-Step vinden dat het genoeg geweest is. Na de hervatting van het wielerseizoen ontsierden ernstige valpartijen de sport, zoals vorige week in Italië en Frankrijk. Vooral de sprint in Polen, waarbij de Nederlander Fabio Jakobsen zwaar gewond raakte, deed de discussie in alle hevigheid oplaaien.

Een ander recent dieptepunt was een automobiliste die in de finale van de Ronde van Lombardije het parcours op reed en de Duitse renner Maximilian Schachmann schepte. Nog geen jaar geleden overkwam het Nederlandse talent Edo Maas daar hetzelfde, tijdens de beloftenvariant van de koers. Hij liep bij de botsing een dwarslaesie op.

Video: Wielerprof Edo (20) hield een dwarslaesie over aan een valpartij: 'Ik vind het kwalijk dat er niets van is geleerd'

audio-play
Edo Maas gold als een grote belofte in de wielersport, maar een val in een wedstrijd maakte hier een einde aan: hij hield er een dwarslaesie aan over. Vorige week zag hij een vergelijkbaar ongeluk. Ogenschijnlijk lijkt er niets van zijn val geleerd.

Veilgheidscertificaat bij wielerwedstrijden

"Bij Formule 1 en in de motorsport is de veiligheid in handen van professionals", stelt Plugge. "Bij het wielrennen gaat de UCI erover, maar die hebben de capaciteit en expertise niet."

Er moet een onafhankelijke partij komen die meer doet dan zeggen wat er niet goed is, die de veiligheid van onze sport naar een professioneler niveau tilt." Zo'n bedrijf moet wat Plugge betreft wielerwedstrijden van een certificaat van veiligheid voorzien en een wedstrijd al dan niet veilig verklaren. Hoe zo'n certificaat er concreet uit moet zien is nog onderwerp van discussie.

Onderstaand een recent voorbeeld van een gevaarlijke situatie bij een wielerwedstrijd in Slovenië die door de organisatie voorkomen had kunnen worden.

Nieuwe veiligheidsvoorschriften

De Nederlandse Vakbond van Beroepswielrenners hoopt dat het initiatief tot concrete maatregelen zal leiden en vindt het goed dat de ploegen nu zelf het initiatief nemen, waar organisatoren falen. Ook Richard Plugge heeft er weinig vertrouwen in dat organisatoren zelf in staat zijn de renners een veiliger parcours voor te schotelen. "We mogen niet meer werken met de standaard van 1980. Het is 2020 en er zijn veel verkeersobstakels bijgekomen. De wielersport is redelijk veilig maar dat is niet goed genoeg."

Hij wil dat het nieuwe, officieel nog op te richten orgaan zo snel mogelijk aan de slag gaat om parcoursen te controleren en wil daar ook de vakbonden voor profwielrenners bij betrekken. Inspecties zijn er wel, maar vaak pas kort voor een wedstrijd. Controles nieuwe stijl moeten in een vroeger stadium gaan vinden, met nieuwe veiligheidsvoorschriften. En of de Tour al veiliger gaat zijn? "De ASO staat op scherp", zegt Plugge. "En UCI zit er bovenop. Het moet naar een professioneler niveau."

audio-play
Bekijk hier de tv-reportage over dit onderwerp.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.