AVROTROSBron: ANP
Jaarlijks blijft het aantal files in ons land toenemen.

Met deze plannen moeten we ook in 2030 nog op onze bestemming aankomen

Willem Jan Bloem

Files in ons land worden langer en de treinen worden voller. Ons land loopt langzaam vast. Daarom hebben 24 betrokken partijen zich verzameld in de Mobiliteitsalliantie. Hun nieuwe plannen moeten de toekomst van ons verkeer veiligstellen.

De overheid moet 3 miljard per jaar in vervoer investeren, oplopend tot 57 miljard tot 2040. Voor dat geld moeten in de steden extra tram- en treinverbindingen komen en moeten wegen en waterwegen worden uitgebreid. Naast die noodkreet, presenteert de Mobiliteitsalliantie vandaag ook verschillende voorstellen voor een bereikbaar Nederland. In 2030 moeten we namelijk heel anders reizen. We zetten een aantal belangrijke punten voor je op een rij.

Rekeningrijden

De vervoersalliantie wil dat de wegenbelasting en de BPM worden afgeschaft, en dat je alleen betaalt wanneer je met je auto rijdt. Je betaalt dan niet meer voor het bezit van je auto. De meter gaat pas lopen als je kilometers maakt. De gedachte is dat je vaker de fiets zal pakken of ander vervoer regelt, als je per rit voor je autogebruik betaalt.

Het plan wil ook een experiment met spitsbelasting. Je betaalt dan meer belasting als je rijdt op een stuk weg waar het druk is. In het experiment krijg je 'rit-coins'. Die mag je inzetten voor een rit in de spits, maar je mag ze ook verkopen. Wie veel in de spits rijdt, moet coins bijkopen. Wie buiten de spits rijdt, kan ze verkopen.

Vervoershubs

Buiten de grote steden moeten 'vervoershubs' komen. Daar wisselen goederen en reizigers van transportmiddel. Pakjes kunnen worden overgeladen in elektrische bestelbusjes of aan fietskoeriers worden gegeven. Automobilisten kunnen overstappen op trein of metro om in de binnenstad te komen.

Voor treinreizigers die naar een gebied moeten met weinig openbaar vervoer komen op de hub ook leenauto's en supersnelle fietsen: speedpeddelecs. In de steden zelf moet meer ruimte en parkeergelegenheid komen voor de fiets.

Railverbindingen

Binnen steden moeten meer railverbindingen komen: verbindingen met de buitenwijken waar in redelijk tempo trams of treinen vertrekken. Ook naar de nog te bouwen hubs moeten railverbindingen komen. Er is een veelheid aan OV-problemen in de Randstad waar geld voor wordt gevraagd.

Het plan voorziet ook in snellere treinverbindingen naar het Noorden. Zo moet er een dubbel spoor komen tussen Leeuwarden en Groningen. Ook de capaciteit op het spoor van Eindhoven moet worden uitgebreid. Een toename van rail zorgt volgens de alliantie niet alleen voor minder files, maar ook voor minder uitstoot.

Anders denken, anders reizen

Bedrijven en burgers moeten anders gaan denken over vervoer. We moeten geprikkeld worden om niet met z'n allen in een overvolle trein of file te gaan staan. Variabele werktijden of thuiswerken zou dan ook gestimuleerd moeten worden.

De gewoonte om altijd de auto naar het werk te nemen zou veranderd moeten worden. Het sleutelwoord daarbij is gemak. De Mobiliteitsalliantie wil een app ontwikkelen waarbij per reis wordt aangegeven op welke manier de reis het meest efficiƫnt en goedkoop is.

Bekijk hier de tv-reportage.
Variabel reizen en de auto als gast in de binnenstad. Dat is een van de speerpunten van het Deltaplan Mobiliteit.<br /><p>Het bedrijf Vodafone Ziggo doet dat al. Niet meer met de lease auto naar het hoofdkantoor en per reis meerdere vervoersmiddelen.