Door de coronamaatregelen mogen we niet meer voetballen, volleyballen of hockeyen. En dus kiezen we massaal voor buitensporten die wél zijn toegestaan. Het gevolg is dat er geen mountainbikes, racefietsen of skeelers meer te krijgen zijn.
Wie nu nog een nieuwe mountainbike of set skeelers wil aanschaffen, krijgt het lastig. Door corona is er een run ontstaan op deze buitensporten en kan je zomaar een aantal maanden op een wachtlijst staan.
Een gekkenhuis
Het is echt een gekkenhuis, zegt Jelle Meijer van 12GO Biking in Moordrecht, een van de grootste fietswinkels in de Benelux. Het begon al in april tijdens de eerste lockdown en sindsdien is het alleen maar erger geworden. Wie nog een hele dure racefiets wil van 4000 euro of meer, kan er nog wel eentje vinden. Maar bij mountainbikes is het echt bar en boos.
Meijer: "Als je nu nog een mountainbike wilt, dan krijg je hem wellicht in augustus. Sommige modellen zijn helemaal niet meer leverbaar. Zo heb ik al mensen moeten bellen dat het niet augustus wordt, maar april 2022. Alleen in deze winkel hebben we op dit moment al 3000 mensen op een wachtlijst staan."
Geen mountainbike meer te krijgen
De schaarste is het grootst in de prijsklasse 800 tot 1500 euro, het betere instapmodel. "Maar ook mountainbikes in andere prijsklassen zijn nauwelijks te krijgen", zegt Meijer.
Volgens branchevereniging RAI zijn er naar schatting 10 procent meer racefietsen en mountainbikes verkocht in 2020. Het gaat dan om 10 tot 20 duizend extra exemplaren. Maar hoe groot de vraag is en hoeveel mensen nog wachten op een fiets, is onduidelijk. De vraag naar fietsen wordt namelijk niet geregistreerd bij de branchevereniging.
'Schaarste is erger dan tijdens eerste lockdown'
Ook de buitensport skeeleren is razend populair, merkt Olivier Goud van Skate-at-Sea in Waarde. Hij heeft al klanten op een wachtlijst staan en is nu aan het bijbestellen. "Ik heb vorig jaar al veel 'nee' verkocht."
"De vraag is nu nog groter", vertelt hij. "Normaal heb je een veel grotere keuze in modellen. Nu kun je hooguit kiezen uit twee in plaats van zes modellen. De schaarste is erger dan in de eerste lockdownperiode."
Grondstoffen uit Azië
Het is 200 procent drukker dan anders, zegt Goud. Zijn klanten azen vooral op de duurdere modellen die het echte schaatsen op noren benaderen. "Er is vorige maand nog veel geschaatst op natuurijs en nu is het een stuk warmer. Dan is het direct skeelerweer. Normaal zijn mensen het vergeten, maar nu zit het nog vers in het geheugen", legt hij uit. Dit in combinatie met de gesloten sportverenigingen zorgt ervoor dat skeeleren populair is in Nederland.
Deze populariteit zorgt voor productieproblemen in Azië, ziet Goud. Met name de grondstoffen van skeelers zijn schaarser geworden. "Van de zomer gaan de producten 15 procent hoger in prijs worden, verwacht ik. Er is geen rubber, pvc en kunststof dat normaal gesproken allemaal uit Azië komt."
'Er zijn veel te weinig onderdelen en frames'
Branchevereniging RAI benadrukt dat de productie van racefietsen en mountainbikes vooral maatwerk is, en daarom sowieso al een langere levertijd heeft. Het is heel anders dan de gewone fietsen, die in vele grotere oplages worden geproduceerd. De vereniging herkent wel dat er vertraging in de keten zit door de wereldwijde explosieve vraag naar onderdelen. Veel onderdelen zijn maar beperkt leverbaar en producenten van die onderdelen, zoals bijvoorbeeld Shimano, kunnen de vraag niet aan.
En een fabriek met 2000 frames, die kun je niet met één druk op de knop opschalen naar 4000, legt Meijer uit. "En wie durft er nu te investeren in nieuwe fabrieken? Straks is corona over en dan? Zakt de vraag dan weer in? Dan zitten de fabrikanten met overproductie en te grote voorraden."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.