Vroeger ging je werken om geld te verdienen, brood op de plank! Van werkstress en burn-out had niemand gehoord. Maar de huidige en vooral jonge generatie werknemers wil dat het werk hen gelukkig maakt, dat ze zich kunnen ontplooien. Met de aantrekkende economie moeten werkgevers steeds meer hun best gaan doen het werk aantrekkelijk te maken voor het personeel. Fontys Hogeschool springt daar handig op in. Eind februari start bij hen de eerste HBO-opleiding tot ‘werkgelukdeskundige’. Speciaal voor directeuren en managers die het werk in hun bedrijf aantrekkelijker willen maken.
Plezier in je werk bovenaan
Dat werkgevers graag horen hoe je je personeel tevreden houdt merkt ook ondernemer Allard Droste. Zeker vier keer per week mag hij bij bedrijven vertellen hoe hij ervoor zorgt dat de werknemers bij zijn metaalbewerkingsbedrijf Aldowa behoren tot de gelukkigste van Nederland. Al tien jaar geleden vormde hij zijn bedrijf om tot een werkvloer waar geen hiërarchie heerst, maar waar personeel samenwerkt. Droste: “Dat je plezier in je werk moet hebben heeft voor mij altijd bovenaan gestaan. Vervolgens moet het werk goed gebeuren. Welke winst je ermee maakt komt op plek drie.”
De omvorming legde Droste geen windeieren. Het ziekteverzuim is nihil en de omzet steeg van 2 naar 12 miljoen. Bij Aldowa zijn geen afdelingen, geen vaste werktijden en geen functioneringsgesprekken. “Ik merk veel interesse bij werkgevers, maar ze moeten zich wel realiseren dat mijn manier van werken echt een verandering in je mindset betekent.”
Inge van der Putten van Fontys Hogeschool ontwikkelde samen met de Erasmus Universiteit de cursus ‘werkgelukdeskundige’. De online Nationale Beroepengids riep de werkgelukdeskundige, of Chief Happiness Officer, niet voor niks uit tot een beroep van de toekomst. “Als je jonge mensen aan je bedrijf wil binden, moet je aandacht hebben voor werkgeluk, omdat dat voor een deel ook hun levensgeluk bepaalt.” Tijdens de opleiding wordt er nagedacht over wat geluk is, wat het betekent om niet alleen te ondernemen voor de winst en ook hoe je geluk in je bedrijf kan meten. “Om werknemers gelukkig te houden moet je ze eigen regelruimte geven, ruimte voor ‘jobcrafting’, jezelf ontwikkelen. Mensen moeten trots kunnen zijn op wat ze doen. En ook het contact met collega’s moet goed zijn”, aldus Van der Putten.
‘Geluk is iets dat er heel af en toe is’
Volgens filosoof Stine Jensen is streven naar gelukkig zijn in je werk echter bijna onmogelijk. “Je verheft het geluk tot een ideaal dat niet te vervullen is.” In 2012 maakte Jensen al eens een televisie-uitzending over de vraag wat werk voor ons betekent, ‘Ik werk dus ik ben’. De filosoof ziet de mate waarin we bezig zijn met werk en geluk als een teken aan de wand. “Dat betekent eigenlijk dat er vermoedelijk sprake is van vrij veel ongeluk in het werk. Burn-out en stress komt steeds vaker voor. Er zijn langzamerhand zoveel coaches dat de ene helft van Nederland de andere helft coacht.” Haar tip is dan ook om geluk niet op zo’n hoog voetstuk te plaatsen: “Geluk is iets dat er heel af en toe is. Je moet er gewoon vanuit gaan dat je het merendeel van je tijd ongelukkig bent. Dan kan het alleen maar meevallen toch?"
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.