Waarom begin je een bierbrouwerij als de horeca dicht is? Ondanks corona kwamen er afgelopen jaar een hoop brouwerijen bij. Die van Yoeri en Wendy Boom is er een van: "Door de crisis konden we de start meteen goed aanpakken."
In coronajaar 2020 werden zo'n 90 nieuwe Nederlandse bierbrouwerijen 'geboren', meldt de Kamer van Koophandel. Veel nieuwe brouwerijen beginnen klein en richten zich op lokaal en regionaal bier.
Vanuit de achtertuin
Lignum Craft Beer, de brouwerij van Yoeri en Wendy Boom uit Almere, is er daar dus een van. "We zijn al zo'n 11 jaar geleden begonnen met het brouwen van bier, maar hebben in augustus vorig jaar de stap gezet om onze bieren op de markt te brengen", vertelt Yoeri.
Het stel had tijdens de coronacrisis ineens meer vrije tijd, omdat hun werk in de luchtvaart en horeca stilviel. "We hadden het er al 6 of 7 jaar over gehad en besloten nu onze kans te grijpen." Met een speciale testopstelling in hun achtertuin proberen ze verschillende combinaties uit, die ze op grote schaal brouwen bij een brouwerij in Limburg.
De trend heeft een spurt ingezet
Hun eerste bier lanceerde het stel begin november en ondanks dat de horeca grotendeels dicht is geweest viel de verkoop niet tegen. "We verkochten veel bier aan de detailhandel en via onze eigen website." Toch bereikt de verkoop nu wel een plateau, zegt Yoeri. "Dus we zijn blij dat de horeca straks weer open gaat."
Bierexpert Bart van Kleef ziet ook dat er in de afgelopen jaren veel nieuwe brouwerijen bij zijn gekomen. "Het is een trend die we al een aantal jaren zien, maar die nu echt een spurt heeft ingezet". Van Kleef is voorzitter van Craft, de belangenvereniging voor onafhankelijke craft bierbrouwers. Zelf werkt hij bij een bierbrouwerij in Haarlem.
'Drive thru' of webwinkel
"We zien dat de grote brouwers het zwaar hebben door corona, zij hebben vorig jaar soms wel 30 procent omzetverlies gehad", vertelt Van Kleef. "Van de kleine onafhankelijke brouwers had minder dan de helft omzetverlies en een derde zag zelfs groei." Dat komt volgens Van Kleef doordat kleine brouwers beter in kunnen spelen op veranderende omstandigheden en bijvoorbeeld een 'drive thru' of webwinkel begonnen.
Van Kleef is positief over de toekomst van al die nieuwe brouwerijen. "Zolang er nog niet in elke stad of dorp een brouwerij zit, is er groeipotentie", zegt hij. "Het aanbod van kleine biermakers is nu nog maar zo'n 5 procent van de totale biermarkt. 95 procent is in handen van de grote brouwerijen."
Experimenteren met bier
Dankzij corona maakte het grote publiek volgens Van Kleef wel kennis met veel verschillende bieren. "De kleine brouwerijen hebben hun social media goed ingezet. Daardoor hebben ook mensen voor wie pils synoniem is aan bier een andere wereld zien opengaan." Hij vertelt dat mensen door de lockdown ook sneller gingen experimenteren met bier.
Yoeri en Wendy zetten ook in op het 'anders zijn'. Hun brouwerij verkoopt nu twee verschillende bieren en een derde bier is in ontwikkeling. "We hebben een Tripel die wat sterker is en heel kruidig en fruitig en een Altbier. Dat komt uit de omgeving van Düsseldorf en wordt al sinds de middeleeuwen gebrouwen. Niet veel onafhankelijke brouwers hebben dat, dus daarmee proberen we onszelf echt te onderscheiden."
Lees ook
Geluk bij een ongeluk
De brouwers zien de toekomst zonnig in. "Je merkt gewoon dat er veel vraag is en met de komende versoepelingen gaat het echt de goede kant op." Voor het stel was corona eigenlijk een geluk bij een ongeluk. "We hebben daardoor de kans gehad om het starten met de brouwerij meteen goed aan te pakken."
Met het einde van de lockdown in zicht durven ze al een klein beetje te dromen. "In de toekomst zouden we graag een eigen brouwerij hebben, dat is echt ons einddoel. Of een taplokaal, zodat we ter plekke bier kunnen brouwen en serveren." Op korte termijn zouden de nieuwe brouwers graag met een mobiele tap op een festival staan: "Wat is er nou mooier dan mensen te zien genieten van een product waar je trots op bent?"
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.