Heineken heeft een reclame van de buis gehaald, na beschuldigingen vanuit de VS, dat deze racistisch zou zijn. In de reclame wordt een flesje light bier door de barkeeper over de bar geschoven, passeert drie overduidelijk donkere Amerikanen, om vervolgens uit te komen bij een licht getinte dame. Daarna verschijnt de tekst ‘Sometimes light is beter’ ofwel ‘Soms is light beter.’
Chance the Rapper is één van vele Amerikanen die zich kritisch uit over deze ‘rooftop’ reclame van Heineken.
“Ik denk dat sommige bedrijven expres racistische reclames maken zodat zij meer views krijgen. En dat is natuurlijk racistische onzin”, schrijft hij op Twitter. “Ik zou hier eigenlijk ook niet over moeten berichten omdat ik ze dan alleen maar help. Maar ik moet hier toch echt iets van zeggen. De ‘soms is light beter’ reclame van Heineken is afschuwelijk racistisch. Mijn hemel.”
Alles berust volgens Heineken op een misverstand
Volgens John-Paul Schuirink, woordvoerder van Heineken, is er sprake is van een misverstand. “De regel ‘Sometimes lighter is better’ in de Heineken Light commercial verwijst naar de 99 calorieën in Heineken Light bier vergeleken met die van een glas wijn waar ongeveer 200 calorieën in zitten, nergens anders naar.”
Schuirink geeft aan dat mensen in Amerika het zinnetje en de commercial heel anders hebben opgepakt. “Dat was natuurlijk nooit onze intentie. We nemen dit soort signalen uit de markt serieus en hebben daarom besloten de commercial niet langer uit te zenden.”
En hoewel de kritiek tot nu toe alleen uit de Verenigde Staten komt, heeft het bedrijf besloten om deze ook in de andere landen niet meer te gebruiken.
Racistische reclames komen vaker voor
Het is overigens niet de eerste keer in korte tijd dat er zoveel ophef ontstaat omdat een reclame van racistische aard zou zijn. In januari maakte kledingmerk H&M nog excuses voor een poster waarop een donker kindje stond, in een trui met daarop de tekst: ‘Coolest monkey in the Jungle’ ofwel ‘Coolste aap van de jungle.’
Maar ook zeepmerk Dove bood excuses aan voor een reclameboodschap. In een filmpje uit 2017 leek een zwarte vrouw wit te worden nadat zij de zeep gebruikte.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.