Het is guur in de winkelstraat. Winkelketens gaan failliet, de leegstand neemt toe; volgens kenners is het einde nog lang niet in zicht.
Een veelgehoorde oorzaak is het internet. Nederlanders kopen steeds meer online, en bedreigen zo webshops rechtstreeks het voortbestaan van hun ‘stenen’ concurrenten.
Juist nu de crisis in de winkelstraat op zijn hoogtepunt lijkt, klinkt er een verrassend tegengeluid. Want hoe solide is het verdienmodel van webwinkels eigenlijk? Hoe groot is de kans dat zij wel overleven?
Hans van Tellingen van onderzoeks- en adviesbureau Strabo nam de sector onder de loep en prikt in zijn boek ‘#Watnoueindevanwinkels?’ een aantal mythes rondom webshops door. Verreweg het grootste deel van de online winkels is niet winstgevend, constateert hij, en zal dat waarschijnlijk ook niet worden.
De webwinkels concurreren zo hard op prijs dat ze daarmee hun eigen einde inluiden, zo is de voorspelling van Van Tellingen. Ze verkopen producten soms onder de kostprijs en bieden gratis verzending aan. Kleinere webshops moeten daar wel in mee om de strijd om de klant niet te verliezen.
In EenVandaag een interview met Van Tellingen, en met Bol.com-directeur Daniel Ropers. Ook kijken we mee in een distributiecentrum retourzendingen en zien we hoe deze retourzendingen worden afgehandeld.
Kijk & lees hier uitgebreide achtergronden en interviews met hoofdrolspelers in dit verhaal:
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.