De situatie van KLM is nog steeds zorgelijk en dus zullen werknemers offers moeten blijven brengen om het bedrijf uit het slop te trekken. Dat vindt een groot deel van het grondpersoneel van KLM, blijkt uit een enquête onder bijna 1400 medewerkers.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van vakbond De Unie en is in handen van EenVandaag. Verreweg het grootste deel van de deelnemers aan de enquête vindt dat er voldoende basis is voor CAO-onderhandelingen of zelfs een akkoord.
De uitkomsten van het onderzoek zijn opmerkelijk in het licht van het slepende conflict tussen KLM en vakbond FNV over een nieuwe CAO. Beide partijen liggen al weken op ramkoers omdat ze het niet eens worden over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Vier andere bonden omarmden eerder wel al een voorstel van KLM. De grote meerderheid van het personeel lijkt daar achter te staan.
Zo vindt bijna de helft (48%) dat er voldoende basis is om een akkoord te sluiten en 41% vindt dat er voldoende basis is voor gesprekken. Slechts 11% wijst onderhandelingen of een akkoord nu af. Gevraagd naar wat de KLM’ers het belangrijkste onderdeel vinden in het pakket voorwaarden dat nu op tafel ligt noemen de meeste KLM’ers (56%) de toezegging van KLM vooralsnog af te zien van gedwongen ontslagen.
Acties
Andere speerpunten voor de 1400 ondervraagden zijn een verbeterde winstdelingsregeling en een eenmalige uitkering van 1600 euro. Ook maakt het onderzoek duidelijk dat KLM’ers liever een structurele loonsverhoging van 1% in 2018 zien, zoals KLM voorstelt, dan 1% incidenteel in 2017, zoals FNV wil. De loonsverhoging is één van de conflictpunten tussen KLM en FNV. De vakbond wil zijn eisen kracht bij zetten door acties, maar die werden tot dusver keer op keer door de rechter verboden wegens de vakantiedrukte en terreurdreiging op Schiphol. Tot 5 september geldt daarom nog steeds een stakingsverbod voor FNV bij KLM.
Pensioen
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim driekwart (77%) van de 1400 ondervraagde KLM’ers het ‘enigszins’ tot ‘helemaal’ eens is met de stelling dat de situatie van het bedrijf zorgelijk is. Een zelfde groep vindt dan ook dat investeringen van het personeel nodig blijven, bijvoorbeeld door harder te werken of door kosten te besparen. 11% is het daar niet mee eens. Ook over hun eigen toekomst bij het bedrijf zijn veel werknemers sceptisch. Zo betwijfelt een op de drie KLM’ers of hij zijn pensioen gaat halen bij de vliegmaatschappij.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.