Televisiemakers van NPO 1 maken zich zorgen, omdat er niet genoeg jongeren kijken. Het percentage 50-plus-kijkers is hoog. Maar verjongen is niet alleen maar goed, vindt demograaf Jan Latten. Er is juist een nieuwe markt te ontdekken bij de 50-plussers.

De verjonging van de NPO zou ten koste kunnen gaan van hele bekende programma's zoals Radar, Opgelicht?! en Opsporing Verzocht. De NPO zou ook Andere Tijden willen schrappen. Kamerlid Lucille Werner van CDA en voormalig NPO-presentatrice heeft Kamervragen gesteld aan demissionair Minister Slob over Andere Tijden. Een groep historici heeft ook een brief geschreven naar de NPO over Andere Tijden.

NPO 1 heeft oudere kijkers

Netmanager Remko van Westerloo zegt in het AD dat het aantal 50-plussers dat naar NPO 1 kijkt van 70 naar 80 procent is gegaan in 10 jaar tijd. En dat klopt, zegt Sjoerd Pennekamp van Stichting Kijkonderzoek. "10 jaar geleden was 69 procent van de NPO 1-kijker boven de 50 jaar en in 2021 is dat 78 procent."

"Als we bijvoorbeeld kijken naar Radar, een programma dat in de discussie wordt genoemd, dan bereikt dat programma per uitzending gemiddeld zo'n 1,4 miljoen kijkers. Daarvan zijn er 244.000 jonger dan 50 jaar", zegt Pennekamp. "Opsporing Verzocht zit op ongeveer 80 procent 50-plus. In totaal was de gemiddelde leeftijd van televisiekijkers in 2011 48 jaar. In 2021 is dat 56 jaar. De gemiddelde leeftijd van NPO 1 is 60 jaar, bij RTL 4 is dat bijvoorbeeld 53 jaar."

We worden ouder

Dat de televisiekijker ouder wordt, is niet zo gek, zegt demograaf van het CBS Jan Latten. Want de bevolking is in het algemeen duidelijk aan het verschuiven naar een hogere leeftijd. "Als we iedereen boven de 50 nemen, dan zien we de afgelopen jaren een vergrijzing. 10 jaar geleden was 1 op de 3 boven de 50 en dat is inmiddels gestegen naar 40 procent."

Deze vergrijzing lijkt in lijn te zijn met de uitspraken van Van Westerloo over de vergrijzing van de televisiekijker. "Het is allebei een stijging van ongeveer een zevende", zegt Latten.

Televisie is bezig met verjongen

"Kijkend naar de vergrijzing in Nederland, worden de 50-plussers een steeds belangrijkere groep in de samenleving", zegt Latten. Terwijl televisiemakers er juist op gericht zijn om een jonger publiek aan te trekken met hun programma's en meer content te maken voor jongeren.

"De een heeft door dat de 50-plussers een grotere groep worden, de ander niet." Ondernemers en marketeers zien heel goed dat ze zich moeten richten op 50-plussers, zegt Latten. "Zo worden er veel elektrische fietsen verkocht, heb je datingsites voor 50-plussers en is de SUV populair geworden door ouderen, vanwege de hoge instap. De markt heeft echt al door dat ze zich moeten richten op 50 en ouder."

Het leven stopt niet bij 50-plus

Omdat we ouder worden, krijgen we ook een samenleving waarin ouderen en jongeren meer van elkaar verschillen. "Wat ik zo belangrijk vind, is dat de 50 tot 100 jarigen allemaal uit hele verschillende periodes komen. Die zullen allemaal andere herinneringen hebben over wat ze hebben meegemaakt. We krijgen dus een heel divers publiek in de groep van 50- tot 100-jarigen", zegt demograaf Latten.

Waar televisiemakers nu de 50-plussers toch vaak op een grote hoop gooien, denkt Latten dat dat in de toekomst gaat veranderen. En dat moet ook, vindt hij. "50-plus is absoluut niet één groep. Mensen verhuizen, stoppen met werken, verliezen misschien een partner, gaan misschien weer opnieuw daten."

Nieuwe programma's voor ouderen

En dat gaat doorwerken in televisieland, zegt Latten. "Je krijgt bij ouderen heel veel niche-doelgroepen. Dus dan heb je straks niet alleen programma's voor 50-plussers, maar ook voor 75-plussers. Dat gaat de allernieuwste trend worden."

"Het is natuurlijk ook gek dat je allemaal verschillende televisieprogramma's hebt voor 0 tot 50 jaar, en dat 50 tot 100 jarigen allemaal naar hetzelfde moeten kijken."

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.