Het aandeel Tesla werd 'de grootste bubbel in de geschiedenis' genoemd. Leefde het als 'favoriet speeltje van speculanten' boven z’n stand? Feit is dat de koersen deze week flink kelderden. Maar dat is volgens Tesla-fan Vincent Everts geen enkel probleem.
Directe aanleiding voor de koersval was het feit dat beurswaakhond Standard & Poors tegen de verwachting in Tesla niet opnam in haar index. Volgens Tesla-haters is dit hét signaal dat de zeepbel van Elon Musk eindelijk is gebarsten. Voor Tesla-believers als Vincent Evers is het alleen maar een gezonde correctie.
Nog niets verdiend aan auto's
Afgelopen jaar vertienvoudigde Tesla in waarde en het is inmiddels tien keer meer waard dan de Amerikaanse autogigant General Motors, nog altijd het op 7 na grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. En dat terwijl Tesla nog nooit iets heeft verdiend aan de verkoop van auto's.
Maar de beursnotering splijt de beleggers: er is bijvoorbeeld nog nooit een aandeel geweest waarop zo massaal is gespeculeerd op juist een beursval. Vraag is of het aandeel Tesla het zoveelste voorbeeld is van een klassieke bubbel, zoals we sinds de Tulpenmanie in de 17e eeuw hebben gezien. Of dat het juist het bewijs is dat we technologisch en economisch in hele andere tijden zijn beland, waar andere wetten gelden.
'Model van Tesla vindt navolging'
Trendwatcher en zelfverklaard Tesla-fan Vincent Everts denkt het laatste en verwacht dat Tesla het overleeft. "De afgelopen maanden was Tesla op de beurs het favoriete speeltje van speculanten omdat er zo enorm veel geld naar rendement zoekt en er zo weinig bedrijven zijn met een aansprekend verhaal", legt hij uit.
Hij noemt het wel opvallend dat een nieuwkomer op de automarkt al snel meer waard was op de beurs dan Volkswagen Toyota en General Motors samen. "Maar dat is vooral kijkend naar het verleden en niet naar de toekomst. Kijk je naar het nu, dan zie je dat auto-industrie massaal het model van Tesla volgt. En ze lopen allemaal nog achter."
'Musk maakt het waar'
"Tesla loopt niet alleen voorop als het gaat om marketing, range en techniek en design", vervolgt Evers. "Ook de autopilot is vele malen beter dan alle concurrentie. Als ze er in slagen om de auto écht zelf te laten rijden en ook de juridische obstakels daarvoor worden opgelost, dan ontstaat er een hele nieuwe markt en een nieuw idee van mobiliteit."
En dat zou wat Evers betreft de beurskoersen wel weer goed doen: innovatie en een nieuwe, ongekende aanpak. "Musk is natuurlijk een pocher, maar wel eentje die het uiteindelijk ook alles wat ie zegt waarmaakt. Al duurt het misschien soms iets langer. Elk jaar komt hij met iets nieuws, iets revolutionairs. Vind je het gek dat sommige mensen in deze tijd liever daarin investeren, dan in bedrijven met degelijke kwartaalcijfers, risicomijdende scenario's en resultaten gebaseerd op het verleden?"
22 september is het battery day, op die dag geeft Elon Musk op de aandeelhoudersvergadering van Tesla inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied elektrisch rijden, batterijtechniek en duurzame energie. Vincent Evers gaat dat samen met twintig andere Tesla-fans op een groot scherm volgen.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.