Een Amerikaans bedrijf heeft zijn oog laten vallen op de Amsterdamse taximarkt. Vandaag begint het internetbedrijf Uber daar zijn service met 25 auto’s, maar de ambitie is om uit te groeien tot een grote speler.
Met investeerders die ook achter Amazon en Goldman Sachs zitten, werken ze al in Londen Parijs en een groot aantal Amerikaanse steden. Maar weet het bedrijf waar het in Amsterdam aan begint?
De Amsterdamse taximarkt staat namelijk niet bepaald bekend om z’n gastvrijheid voor nieuwkomers. Zo staan de chaffeurs nou niet echt bekend om hun gastvrije dienstverlening en worden korte ritjes regelmatig geweigerd. Reden voor de gemeente Amsterdam om per 1 april de taxiwetgeving in Amsterdam aan te passen zodat zelfstandige chauffeurs niet meer mogen rijden.
Is dit de kans voor nieuwkomers als Uber om de Amsterdamse taximarkt op te schudden?
Uber maakt het mogelijk om via een app een taxi te bestellen. Op deze manier werkt Uber al in verschillende grote Amerikaanse steden, en sinds kort ook in London en Parijs. Maar in veel steden komen er echter ook nieuwe regels die deze manier van een taxi bestellen onmogelijk maken. Taxibedrijven zien dat Uber steeds meer klanten wegpikt en zetten alles op alles om hun markt te beschermen. Nieuwkomers als Uber maken het namelijk mogelijk dat de klant direct 1 op 1 contact krijgt met een chauffeur, een centrale is niet meer nodig.
De Amerikaanse start-up kreeg in 2010 een investering van 50 miljoen dollar.
In New York, San Francisco en Chicago lopen er inmiddels rechtszaken tegen Uber. In New York heeft Uber zijn yellow-cab taxi-activiteiten zelfs moeten staken omdat toezichthouders vonden dat het bedrijf niet binnen de huidige taxiwetgeving past. De rechten van consumenten zouden niet goed beschermd worden als er alleen maar contact via een app is, zeggen de advocaten van grote taxi-bedrijven in New York. Er zijn echter weinig of geen klachten bij de toezichthouders in de VS binnengekomen en in de App-store van Apple krijgt de Uber-app 5 sterren van zijn gebruikers.
Een speciale commissie werkt nu in de VS aan regels die het taxibedrijven verbiedt om een app te gebruiken om tarieven te berekenen en ritten aan te bieden. Precies het bedrijfsmodel dat nieuwkomer Uber gebruikt.