Waylon en de media: Het is op dit moment geen gelukkig huwelijk. In aanloop naar zijn optreden op het Eurovisie Songfestival boycot hij het AD en de Telegraaf.
De zanger heeft zo zijn redenen voor die boyot. Tegenover Nu.nl vertelde Waylon dat hij sommige media meer dan zat is. Volgens hem steken de bewuste journalisten de verhalen over hem te negatief in. Zoals hij zelf zegt: "Je hebt een keuze om het positief in te steken of negatief. Deze mensen gaan voor negatief. Ze gaan met de tijd mee. Ze denken: Alles wat negatief is, scoort beter. En dat is vaak ook zo. Ik pas daar voor".
Het is maar de vraag of negatieve berichtgeving inderdaad beter scoort dan positieve berichtgeving. Volgens mediapsycholoog Mischa Coster kun je het niet zo scherp bekijken. "Het is niet zo makkelijk om daar een eenduinig antwoord op te geven. We zien in het nieuws dat negatieve berichtgeving vaker voorkomt. Dan is het logisch dat zulke berichten vaker gedeeld worden en meer emoties creëren."
'Goed nieuws scoort op termijn beter'
Ralf Bodelier richtte twee jaar geleden World's Best News op. Alle berichten op die site bevatten positief nieuws. Toch snapt hij het punt van Waylon wel. "Negatief nieuws scoort beter. Althans, dat is de reden waarom veel kranten vooral inzetten op wat mis gaat. Ze weten dat mensen dat graag lezen en sneller delen." Bodelier weet alleen zeker dat je als mens een stuk gelukkiger wordt als je meer berichten leest over wat goed gaat in de wereld. Uiteindelijk zullen die berichten volgens hem veel beter scoren. "Het feit dat we nu veel minder oorlogsslachtoffers hebben dan 30, 40 jaar geleden. Dat armoede gehalveerd is in 25 jaar. Het blijkt dat dit soort nieuws beter gelezen wordt en vaker gedeeld wordt. Journalisten gaan er vanuit dat slecht nieuws beter scoort dan goed nieuws. Zouden ze het anders doen dan zal blijken dat goed nieuws op termijn veel beter scoort, weten we uit onderzoeken."
Lichamelijke reactie op nieuws
Volgens mediapsycholoog Mischa Coster scoort vooral nieuws dat bij ons een emotie oproept. "Of het bericht scoort kun je afmeten aan hoe vaak mensen erover praten of het bericht delen. Dat hangt in grote mate af of er een lichamelijke reactie is op het nieuws dat we ontvangen. In de psychologie spreken we dan over een arousal. Dat kan zowel bij positief als negatief nieuws zijn. Maar die arousal is over het algemeen bij negatief nieuws iets sterker."
Kortom, we krijgen als consument vaker negatief dan positief nieuws voorgeschoteld. En dus is het logisch dat dat beter scoort. Maar het is belangrijk om te beseffen dat we een stuk gelukkiger worden van iets meer positieve berichten.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.