Lekker met de auto op zomervakantie? Dat is vaak niet goed voor de bloeddruk. Want niet alleen de drukte, ook het rijgedrag van anderen is voor veel automobilisten een frustratie. Hoeveel mensen ergeren zich bijvoorbeeld aan onnodig links rijden?
Lang links blijven rijden is voor 37 procent een van de grootste ergernissen op de weg. "Onnodig links blijven rijden terwijl de rechterbaan vrij is, en vaak ook nog met een slakkengang, zorgt voor opstoppingen en files. Dat irriteert me mateloos, schuif gewoon op!", schrijft een deelnemer.
Top-3 ergernissen
Onnodig links rijden valt net buiten de top 3-ergernissen in het verkeer. Bellen of appen achter het stuur is de grootste irritatiefactor op de weg, meer dan de helft van de automobilisten ergert zich daaraan. Ook bumperkleven hoort bij de grootste frustraties, net als geen richting aangeven.
Top-10 ergernissen in het verkeer
- Automobilisten die bellen/sms'en/appen tijdens het rijden: 54 procent
- Auto's die bumperkleven: 52 procent
- Auto's die geen richting aangeven: 44 procent
- Auto's die lang links blijven rijden: 37 procent
- Fietsers zonder licht: 35 procent
- Auto's die te langzaam rijden: 30 procent
- Weggedrag van fietsers/wielrenners: 23 procent
- Auto's die afsnijden: 21 procent
- Weggebruikers die onterecht voorrang nemen: 18 procent
- Auto's die rechts inhalen: 18 procent
'Rechts inhalen moet kunnen'
Veel automobilisten geven aan dat ze iemand die lang links blijft rijden rechts inhalen, ook al weten ze dat dat niet mag. "Als iemand 100 rijdt op de linkerbaan waar je 130 mag en je zou niet inhalen, moet iedereen dus maximaal 100 rijden. Dan hoeft het ook geen 130-weg te heten", schrijft iemand.
Meestal is rechts inhalen genoeg voor iemand om zich te realiseren dat hij onnodig links rijdt, maar soms kijk ik iemand ook aan.
Een deelnemer aan het onderzoek
Maar vooral halen mensen in om aan de ander duidelijk te maken dat ze kunnen opschuiven naar rechts. "Meestal is rechts inhalen genoeg voor iemand om zich te realiseren dat hij onnodig links rijdt, maar soms kijk ik iemand aan om het extra duidelijk te maken," zegt een deelnemer. Andere automobilisten seinen in zo'n situatie wel eens met hun lichten of gaan bumperkleven, om aan te geven dat ze willen inhalen.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek, gehouden van 1 tot en met 22 februari 2019, deden 26.153 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee, van wie 23.563 met een rijbewijs. De uitslag is na weging representatief voor zes variabelen: leeftijd, geslacht, spreiding over het land, stemgedrag, opleidingsniveau en burgerlijke staat.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.