Op 21 december 1992 stapten Iem en Corrie Vroombout aan boord van een vlucht die de rest van hun leven zal bepalen. Tijdens de landing op Faro ging het mis. Het echtpaar overleefde ternauwernood, hun enige dochter Brenda kwam om het leven.
"Je durft haast niet te juichen want het is geen moment om te juichen. Maar je denkt wel bij jezelf, we hebben het niet voor niks gedaan. We hebben ervoor geknokt. Wij hebben het gedaan en Brenda is trots op ons," vertelt het echtpaar geëmotioneerd. Sinds de ramp strijden Iem en Corrie voor gerechtigheid voor de dood van hun dochter. Vandaag - na een strijd van 27 jaar - is het eindelijk zo ver. Na een lang juridisch gevecht stelt de rechter dat de Nederlandse staat deels aansprakelijk is voor de Faro-vliegramp.
Piloten maakten fouten
Iem en Corrie Vroombout waren jarenlang de motor achter de juridische strijd om er achter te komen wat er die dag precies is gebeurd. Ondanks hun verdriet gaven ze niet op. Jarenlang werd hen voorgehouden dat alleen het weer de oorzaak was van de noodlottige crash. "Ik zeg weleens: die hoge heren verloochenen Brenda altijd. Zij was zogenaamd omgekomen door de wind. Wij kregen het niet over onze strot, dat bestaat niet", vertelt Corrie.
Na de ramp concludeerde een Portugese onderzoekscommissie dat het toestel tegen de grond was gesmeten door de harde wind en het zo mis ging vanwege een natte, gladde landingsbaan. Volgens de rechtbank in Den Haag zijn er aanvankelijk 'te stellige' conclusies getrokken over de oorzaak van de ramp en hebben de piloten verkeerd gehandeld. De overlevenden en nabestaanden van de rampvlucht hebben die conclusie altijd in twijfel getrokken.
Terug naar de rampplek
Bij de ramp met het MartinAir toestel in 1992 kwamen in totaal 54 passagiers en 2 bemanningsleden om. Ruim 100 mensen raakten zwaargewond. Het toestel had 340 mensen aan boord, waaronder voornamelijk Nederlanders. Dossier Eenvandaag maakte een aantal jaren geleden een bijzondere documentaire met de ouders van Brenda. In deze documentaire reist het echtpaar Iem en Corrie Vroombout 23 jaar later met de auto naar de plek des onheils in Portugal, waar ze sinds de ramp nooit meer zijn geweest.
Schadevergoeding
Het blijft voor de ouders van Brenda een pijnlijk punt. "Altijd maar blijven ontkennen, ontkennen, ontkennen. Ik snap dat niet. Waarom? Wij stellen een normale vraag: wij hebben nooit gezegd er moet iemand een gevangenis in of een straf krijgen. Maar vertel ons gewoon eerlijk, wat gebeurde er precies op die dag?" zegt Corrie.
De staat is volgens de rechter nu aansprakelijk omdat de overheidsinstantie Raad voor de Luchtvaart de nabestaanden destijds onvolledig heeft geïnformeerd. In de rapporten en conclusies van de Raad voor de Luchtvaart is nooit gesproken over menselijke fouten. Dit zou kunnen betekenen dat de schadevergoeding die de nabestaanden eerder hebben gekregen veel te laag is geweest.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.