Merel Hoes was dertig weken zwanger toen ze slachtoffer werd van koolmonoxidevergiftiging in haar huis. Haar vriend en dochter blijken er ook door getroffen: “Je ziet het niet aankomen.” Zij zijn niet de enigen: in de laatste zes weken zijn al veertig mensen opgenomen met een vergiftiging.

Brandweer en de Nederlandse Brandwonden Stichting slaan alarm over de cijfers, vooral omdat het koude seizoen nog maar net is begonnen. Koolmonoxide noemen zij een 'sluipmoordenaar'. "Je ziet het niet, je ruikt het niet en je voelt het niet," zegt brandweerofficier Peter Schuurmans. "Levensgevaarlijk dus. Ieder jaar overlijden er tien à vijftien mensen in Nederland door koolmonoxide."

Lees ook tips van de brandweer over koolmono-oxidevergiftiging

Ook veel incidenten met nieuwe ketels

Een vergiftiging met het geurloze gas wordt veroorzaakt door defecte geisers, cv-installaties, kachels, of slechte ventilatie. Incidenten worden lang niet altijd veroorzaakt door oude ketels, benadrukt Peter Schuurmans. "We zien de laatste tijd een toename in het aantal dingen dat misgaan bij nieuwe ketels. Dit komt dan bijvoorbeeld door een verkeerde installatie."

In het huis van de zwangere Merel Hoes stootte een kapotte geiser veel meer koolmonoxide dan normaal. "Denken werd moeilijk, ik kreeg een rare druk in mijn hoofd, pijn in mijn buik en ik viel flauw." Eenmaal in de ambulance, toen haar vriend ook onwel werd, werd pas duidelijk dat koolmonoxide de boosdoener was.

'Mensen nemen het gevaar niet serieus genoeg' 

Merel en haar gezin kwamen er met de schrik vanaf. Een hoger koolmonoxide-gehalte in haar huis had dodelijke gevolgen kunnen hebben. Vóór de vergiftiging was zij nog niet bekend met het gevaar van koolmonoxide: "Ik had later pas door hoe gevaarlijk het is. Als je ziet hoeveel gevallen er nu al zijn terwijl de winter nog maar amper begonnen is, dan denk ik dat mensen het echt niet serieus genoeg nemen."

Brandweerofficier Peter Schuurmans adviseert mensen om een koolmonoxidemelder aan te schaffen en om de ruimte waar de cv-ketel hangt goed te ventileren. Merel heeft inmiddels een melder in haar huis, maar is sinds de vergiftiging toch nog angstig: "De melder geeft enigszins een veilig gevoel maar toch vertrouw ik het niet. Ik word nog steeds heel snel bang en heb het binnen liever koud dan dat ik de kachel aan zet."