Schaatser Thomas Krol begint vanavond op de 1500 meter op het EK afstanden en zou met de mannenploeg 40 minuten later weer moeten rijden. Voor dat laatste heeft hij zich met zijn team teruggetrokken. Deskundigen geven hen groot gelijk.

Krol, en eveneens zijn team, vinden dat er te weinig tijd zit tussen de 1500 meter sprint en de teamsprint om te kunnen herstellen.

De benen van Thomas Krol

Tijdens de 1500 meter wordt er in de benen van de schaatser gigantisch veel lactaatzuur aangemaakt, vertelt Jos de Koning, universitair hoofddocent Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit. "Dat voelt als heel zwaar in de benen, gepaard met pijn. Dat gevoel gaat niet uit de benen binnen 40 minuten. Een tweede schaatsronde kan je dan niet het volledige vermogen geven.

Thijs Eijsvogels inspanningsfysioloog va het Radboud UMC is het hier volledig mee eens. "De 1500 meter is een van de moeilijkste afstanden met het schaatsen. Het is te lang voor een sprint en te kort voor een duurafstand. Wat er gebeurt is dat er ontzettend veel melkzuurproductie plaatsvindt en daar krijgt de schaatser verzuurde benen van."

Stress op de longen

Wat een schaatser ook merkt na die 1500 meter is een kuchje. "Bijna elke schaatser is hier ook bekend mee", gaat hoofddocent Jos de Koning verder. Als een schaatser na zo'n afstand diep inhaalt, gaat hij gelijk hoesten. Sommige schaatsers proeven zelfs bloed. Die longen hebben natuurlijk maximaal op spanning gestaan: er is veel lucht doorheen gegaan. Het zuurstofsysteem van de schaatser staat maximaal aan, waardoor er veel stress op de longen van die schaatser terecht komt."

Na het kuchen, moeten je longen er soms nog uren van herstellen. Daarnaast moet het lactaatzuur dat zich gevormd heeft in die spieren er weer uit. Als dat er niet uit is, kan je niet nog een keer volle bak gaan sprinten.

Fietsen

Beiden experts zijn het met Thomas Krol eens. Het is niet mogelijk om volledig te herstellen wat er binnen je lijf gebeurt binnen 40 minuten. Je lichaam maakt heel veel afvalstoffen in je lijf en dat moet eruit. Als dat er niet uit is, kan je niet maximaal presteren voor je volgende afstand.

Maar stel je voor; je moet verplicht schaatsen en je hebt maar 40 minuten. Wat doe je dan? "Die afvalstoffen moeten eruit, dus er moet gewoon veel bloed door die spieren heen stromen. Dat kan je doen door actief te herstellen, dus op de fiets te gaan zitten en hard gaan fietsen. Dan moet je hopen dat er genoeg 'uitgewassen' is", vertelt de Koning. Maar je longen herstellen volgens de hoogleraar nooit volledig binnen die tijd.