We stressen te veel, zegt psychiater Witte Hoogendijk. Zonde, want aan de meeste dingen waar we ons druk over maken, kunnen we toch niks doen.

Hij is als psychiater al dertig jaar met depressieonderzoek bezig en schreef recent samen met journaliste Wilma de Rek het boek ‘Van Big Bang tot Burn Out’ waarin hij beschrijft hoe stress ons leven beïnvloedt.

Ons stressrespons is een oeroud instinct. Dit stamt nog uit de tijd dat we vissen waren en moesten vluchten voor natuurlijke vijanden. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet meer, maar we hebben er een hoop nieuwe stressoren (stressveroorzakers) voor terug gekregen. Onze smartphone bijvoorbeeld, het  continu online zijn, presteren op de werkvloer.

Steeds meer Nederlanders gebruiken middelen als antidepressiva om van die stress af te komen en stress slat steeds vaker door naar een burn-out. Maar er is iets aan te doen; stop met stressen! Psychiater Witte Hoogedijk geeft ons hier een aantal tips voor:

1.     Kijk eerst: wat veroorzaakt de stress? Zoek de stressoor. Die kun je uitzetten. Soms letterlijk, je mobieltje bijvoorbeeld. Soms kun je ‘m figuurlijk uitzetten, door in je hoofd te kiezen waar je aan denkt. Je kunt met mindfullness-oefeningen je zelf trainen in je gedachten aan- en uitzetten.

2.     Bedenk jezelf dat de lichamelijke reactie die je krijgt gebaseerd is op een sterk verouderd systeem. Wat je voelt is vluchtgedrag, een reactie die we nog hebben uit de tijd dat we vissen waren. De oertijd dus. Nu kennen we alleen psychologische stress, maar het voelt als lichamelijke stress. Denk dan als de stress opkomt; hier hebben we helemaal niks meer aan, dit is een sterk verouderd vissensysteem.

3.     Bedenk je ook: hoe kijk je naar je stress? Je staat niet alleen. Niet iedereen is zo gelukkig als ze laten zien op social media. Niet alleen jij hebt hier last van, iedereen heeft dit. Het is iets van onze soort.

4.     Als het allemaal niet helpt, praat met vrienden!

5.     Als dat ook niet helpt, zoek profesionele hulp.

De tips van Witte terugkijken doe je hier: