Leerlingen met 'rugzak' niet goed geholpen
Leerlingen met een handicap, ziekte of stoornis kunnen een subsidie krijgen om de nodige (extra) zorg in te kopen voor hun kind in het onderwijs. Dit zogenaamde 'rugzakje' moet het voor ouders, leerlingen en onderwijsinstellingen makkelijker maken om zorg op maat te bieden.

In de praktijk blijkt dat de rugzak nog op veel problemen stuit. Onderwijsinstellingen en ouders kunnen het vaak niet eens worden over de besteding van het geld of een onderwijsinstelling doet helemaal niets. De Advies Commissie Toelating en Begeleiding (ACTB) overhandigde begin november nog een rapport aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen waarin deze misstanden aan de kaak werden gesteld. Maar hoe ernstig zijn de problemen voor de ouders van deze 'zorg'-leerlingen eigenlijk? En hoe zit het met de notitie van onderwijsminister Van der Hoeven waarin ze haar plannen voor 2010 onthult? Moeten ouders van leerlingen met een rugzakje nu blij zijn of niet?